La galeria La Fàbrica, carrer Verónica 13 de Madrid, inaugura la temporada el 10 de setembre de 2019 amb una exposició d'homenatge a una síria avui desapareguda. La mostra reuneix una vintena d'imatges de Pío Cabanillas realitzades al país el 2009, poc abans que esclatés el conflicte bèl·lic que ha assolat Síria. Es podrà visitar fins el 3 de novembre.
Juntament amb l'exposició es presenta un llibre que recull el viatge de l'autor per llocs emblemàtics de Síria, amb més de 80 imatges en blanc i negre acompanyades de poemes inèdits d'autors sirians i un fragment de la Guia per a viatgers innocents, de Mark Twain, que va recórrer el país en 1867.
Les imatges de Cabanillas són un al·legat a favor de la pau, la bellesa i la cultura, i recorden que, davant de les enormes pèrdues en vides i llegat artístic, la barbàrie mai podrà esborrar de la memòria la grandesa d'un poble i de les civilitzacions que allí es van assentar.
En aquest viatge l'autor va tenir l'oportunitat de fotografiar monuments i llocs avui desapareguts o destrossats pel conflicte. Les seves imatges són bonics records d'un món que ja no existeix, i s'erigeixen en silenciosa denúncia dels estralls de la guerra, destructora d'un patrimoni no ja sirià sinó mundial, que conforma una part de la memòria de la humanitat.
La mostra reflexiona no només sobre la bellesa, sinó també sobre la pèrdua i el caràcter immaterial de la cultura. Aquestes imatges recorden obstinadament que, davant de les enormes pèrdues en vides i en llegat artístic, la barbàrie mai podrà esborrar de la memòria la grandesa d'un poble i de les civilitzacions que allí es van assentar. Són un homenatge en blanc i negre a la pau, la bellesa i la cultura.
Juntament amb l'exposició, s'ha editat un llibre que recull l'expedició completa i que compta com a introducció amb diversos fragments de la Guia per a viatgers innocents, de Mark Twain, que va visitar el país el 1867, i amb una exquisida selecció de poemes d'autors clàssics sirians, molts d'ells inèdits fins ara en espanyol. Aquests poemes, seleccionats pel traductor Jaafar A Aluni, evoquen el món èpic de Gilgamesh i Hammurabi, la memòria de les pedres, el poder de la paraula o el primer poema d'amor en Sumèria, i conformen, juntament amb les instantànies, un retrat íntim del país.
El llibre compta amb més de 80 imatges en blanc i negre i s'estructura en diferents capítols que reben el títol dels enclavaments fotografiats: Palmira, Crac dels Cavallers, Sant Simeó, Hama, Aphamea, Damasc, Bosra i Alep.
Aquesta exposició i el llibre rendeixen tribut a la civilització, al colossal resplendor de la creativitat humana en els primers grans imperis, a la singularitat artística producte de la confluència a Síria de les tres grans religions monoteistes, o al cadenciós deambular de les caravanes que durant segles van mantenir unides a Europa i Àsia. El llegat transcendeix la pèrdua material per integrar-se com una part imprescindible de la identitat cultural del poble sirià i, per extensió, de tota la humanitat.
Pío Cabanillas (Madrid, 1958) ha exposat les seves fotografies en diferents mostres individuals en els últims anys: Aigua (Galeria Materna i Herència, 2014); Ombres (PHotoEspaña, Galeria Materna i Herència, 2015); Gea (La Fàbrica, 2017); Baroque (PhotoEspaña, Galeria Materna i Herència, 2017); i Solcs (Galeria Aina Nowack, 2018).
A la imatge, fotografia de Pío Cabanillas.