El 15 de maig s'inaugura a la capital italiana l'exposició Gran Kan amb seu en la Galeria Nacional d'Art Modern (GNAM) i la Real Acadèmia d'Espanya. Un diàleg entre l'art històric i el contemporani de la mà dels artistes Avelino Sala, Pelayo Varela i Emilio Chapela. Es podrà visitar fins al 23 de juny en la GNAM i fins al 23 de maig en la Real Acadèmia d'Espanya. Comisariada per Federica Forti, en col·laboració amb gwatz (residència d'artistes a Roma), l'exposició compta amb el suport de l'ambaixada d'Espanya a Itàlia i de l'Associació Cultural Ars Gratia Artis. El projecte obre un diàleg sobre el tema del viatge entre les sales del 800’ de la Galeria Nacional d'Art Modern de Roma i tres artistes contemporanis.
Inspirada en el diàleg entre Marco Polo i Kublai Kan, que acompanya els relats de les ciutats invisibles d'Italo Calvino, el focus de l'exposició es troba a les ciutats de Roma, Venècia i Florència, principals metes del Grand Tour, que capturen les visions subjectives de tres artistes contemporanis. Nascuts d'una estada en aquests tres llocs, els vídeos de Chapela, Sala i Varela dialoguen amb els temes i les eleccions estilístiques dels quadres de Cremona, Induno i Fragiacomo exposats en la col·lecció permanent del museu, donant vida a una reflexió puntual del sentit del viatge cultural contemporani.
La tela de Tranquillo Cremona, Marco Polo davanti al Gran Khan dei Tartari (sala 6) de 1863, dialoga amb l'obra Fake! de Pelayo Varela en la qual l'artista reflexiona sobre la comunitat xinesa que resideix en la perifèria de Florència. Pietro Fragiacomo amb Squeri a Sant Baseggio de 1886 (sala 4) s'associa a Venècia d'Emilio Chapela, un treball de l'artista mexicà sobre la imatge de la ciutat dels canals consumida pel turisme de massa. Finalment, La Trasteverina uccisa dóna una bomba de 1850, de Gerolamo Induno (sala 5), ve associada al vídeo Poetica de la fugida d'Avelino Sala, una reflexió sobre la guerra vista en clau resurgimental i en clau antifeixista, a través de la ciutat de Roma.
A la imatge, "Marco Polo davanti al Gran Khan dei Tartari" de Tranquillo Cremona.