La peça de videoart Doomed, de l’artista Tracey Moffatt, pertanyent a la col·lecció de la Fundació Sorigué, s’exposa per primera vegada en públic a Catalunya i en exclusiva a l’aula Ramón y Cajal de l’Edifici Històric de la Universitat de Barcelona, en el marc del festival LOOP Barcelona, la cita anual per excel·lència dels amants del videoart.
Doomed té una durada de deu minuts i un títol tan inquietant com rotund. L’autora, Tracey Moffatt (Brisbane, Austràlia, 1960), és una fotògrafa i cineasta aborigen que va créixer en el si d’una família australiana de raça blanca, fet que ha orientat en bona part el seu treball vers l’exploració crítica dels arquetips racials, socials i de gènere. Juntament amb Gary Hilleberg, productor musical amb qui col·labora habitualment, Moffatt duu a terme amb Doomed una nova incursió en un dels seus àmbits d’interès més recurrents: l’anàlisi de la cultura popular a través dels cànons lingüístics i simbòlics de la història del cinema. Concretament, l’artista recorre al subgènere cinematogràfic de catàstrofes per plasmar, en una successió d’escenes aparentment aleatòria, els mecanismes socials, culturals i emocionals mitjançant els quals es gestiona la globalització del pànic, la fascinació per la por, la seducció de la violència i, en conseqüència, el desig de protecció.
A Doomed no existeix cap fil argumental ni s’hi troba la més mínima traça de voluntat esteticista, però sí que hi descobrim un ferm discurs fonamentat en la denúncia dels esquemes visuals mitjançant els quals es difon i s’instrumentalitza la cultura de la por en una societat mediàtica. En darrer terme, allò que T. Moffatt ens presenta és una actualització dels temors ancestrals que recorren la història de la humanitat, i de com aquests responen a un desig immanent de consumació del món i de la història i, en definitiva, a una necessitat de redempció.
L’exposició Art Contemporani a la UB. Fundació Sorigué, que es va inaugurar al març, ha estat prorrogada fins al juliol a causa de l’èxit d’assistència, més de 15.000 visites durant les primeres setmanes. La mostra recull una selecció de set videocreacions i dues escultures d’artistes de primera línia internacional. Entre els autors destaca el nord-americà Bill Viola, guanyador del XXI Premi Internacional Catalunya i considerat un dels artistes més representatius del videoart per la crítica internacional, del qual s’exhibeix la creació The return. L’obra Civilization, de Marco Brambilla, descrita com una de les més inspiradores dels últims anys per The New York Times, també forma part de l’exposició, juntament amb Journey to the moon, del destacat creador multidisciplinari William Kentridge; Introduction, de Kuo i Chen; Prison i Bath, de Marina Alexeeva, i Doomed, de Tracey Moffatt. També hi ha dues escultures de gran format dels reconeguts artistes Kiki Smith i Leonard McComb.
Totes les obres formen part de la col·lecció de la Fundació Sorigué, que exposa per primer cop una selecció del seu fons a Barcelona. Es tracta d’una oportunitat única per establir un vincle profund entre la nostra Universitat i la modernitat. L’Edifici Històric és un clar exemple d’arquitectura del segle XIX que, en aquesta ocasió, ens descobreix la seva capacitat per acollir una mostra de l’art més actual.