Sovint diferenciem, o si més no ho intentem, qui és viatger i qui és turista. Encertadement o no, relacionem el viatger amb aquella ànima d’esperit lliure que pren el camí com a destí, que pensa el seu deambular per nous territoris com a meta. El turista, en canvi, acostuma a ser aquell que pren la destinació com a meta. La mostra que aquests dies es fa al Centre d’Art Contemporani Bòlit de Girona presenta una exposició-projecte que pretén proposar una reflexió al voltant de l’experiència del viatge, tenint en compte els efectes positius i negatius que se’n deriven.
El títol de la mostra Viatge extra-ordinari (es pot veure fins a l’1 de setembre del 2013) prové de la definició usada per l’expert en turisme J.A. Donaire i, en aquest cas, reuneix les propostes de 21 artistes visuals mitjançant l’obra dels quals ens és possible pensar i reflexionar sobre les múltiples maneres de què disposem a l’hora de conèixer un territori i analitzar-ne conseqüències.
Qualsevol territori amaga sempre quelcom desconegut: formes, tradicions, patrimoni. Girona ha estat i és una comarca reconeguda per la seva riquesa; el turista o viatger que ha gaudit d’aquest paratge n’ha quedat meravellat. Però des de la visió actual seria erroni quedar-se només amb aquella idea romàntica del viatge. Girona ha rebut també l’excés comès per l’urbanisme, per la rebuda d’una tipologia de turisme que crema la geografia. Girona presenta ferides que són també fruit de la cobdícia dels de casa, interessos polítics i empresarials.
D’altra banda, com bé permeten resseguir els projectes, la rebuda d’altri provoca també, a poc a poc, una modificació. Estudis sociològics i antropològics demostren com l’intercanvi amb altres maneres i formes de fer deixen petjada. La petjada esdevé el rastre a seguir per descobrir-ne els efectes. Amb la mostra d’enguany, Bòlit proposa resseguir el rastre de les obres dels artistes per caminar amb ells cap a la idea. Una idea que planteja una àmplia proposta al voltant del significat del concepte viatge.
L’exposció, per un costat, presenta el treball de Roser Bover, Rosa Brugat, Pep Camps, Marcel Dalmau, Jordi Isern, Rogelio López Cuenca, Kenneth Russo i Llorenç Ugas. Tots permeten dilucidar les diferències marcades a l’inici, confronten el turisme de masses amb el viatge, els punts de tensió entre turisme i cultura.
En segon lloc, s’ha demanat a cinc artistes, Pere Bellés, Cristina Fontsaré, Jana Leo, Aureli Ruiz i Ivó Vinuesa, que elaborin nous itineraris de descoberta de la ciutat, que siguin noves formes de veure i entendre la ciutat. Ells aposten per noves maneres de pensar la ciutat, de trobar experiències i crear nous coneixements. El projecte acaba amb un recull de llibres d’artista centrats en el tema del viatge, obres de Pep Camps, Quim Corominas, Mim Juncà, Àlex Nogué, Manolo Sierra i Xevi Solà. Dins aquest recull es presenta un projecte d’obra fotogràfica i assaig. El festí fràgil, de Hannah Collins, un treball dut a terme en un viatge arreu del món per retratar i escriure sobre els ingredients de la cuina de Ferran Adrià per a El Bulli. Per acabar s’ofereix al públic que participi activament a partir d’una sèrie de recursos interactius des d’on tothom podrà expressar la seva opinió o, fins i tot, proposar altres idees perquè siguin realitzades.
A la imatge, "Es trenc" de Llorenç Ugas.