Del 24 de setembre al 6 de gener del 2014 el Museu Thyssen-Bornemisza de Madrid obre al públic el setè lliurament de la sèrie Mirades creuades, dedicada a la representació del paisatge en dues èpoques i llocs diferents. Sota el títol El ritme de la terra. Paisatge holandès del segle XVII i americà del segle XIX, reuneix deu obres del Segle d'Or holandès i de pintura nord-americana del segle XIX de les col·leccions permanents del Museu. Serà en la balconada mirador de la primera planta i amb accés gratuït des de el hall central.??Aquesta nova instal·lació mostrarà la influència que el paisatge holandès va tenir sobre l'americà, un tema que ja va apuntar en 1980 la historiadora de l'Art Barbara Novak en un dels seus llibres més coneguts, dedicat a la pintura nord-americana de paisatge entre 1825 i 1875. Ambdues escoles, amb diferents estils i llenguatges artístics, van triar el paisatge com a gènere pictòric fonamental de les seves obres, convertint-ho els primers en un gènere independent i els segons en un mitjà d'expressió de profunds sentiments.
A la imatge, "Vista panoràmica amb ciutat al fons", 1655, de Philips Koninck. Museu Thyssen-Bornemisza, Madrid.