La Comissió de Govern de la Fundació Pilar i Joan Miró de Palma s'ha reunit per donar per finalitzat el procés d'investigació iniciat el passat 17 de setembre a resultes de la desaparició de la maqueta de la sèrie Gaudí de Joan Miró, fets que es determinen esdevinguts entre novembre del 2010 i gener del 2012. El passat 4 d'octubre la Comissió de Govern va rebre un primer treball d'aquesta Comissió d'Investigació que va ser declarat no definitiu mancant el testimoniatge de la Cap del Departament més estretament relacionat amb els fets, el departament de Col·leccions. El dilluns 7 d'octubre passat va ser possible notificar a la Cap del Departament un segon tràmit d'audiència, amb el propòsit d'extremar i assegurar les plenes garanties de totes les persones vinculades amb la desaparició de la maqueta. Aquesta comunicació realitzada per carta va ser efectiva, i va tenir un resultat positiu, registrant-se d'entrada l'11 d'octubre un escrit de 13 folis en el qual la Cap de Departament aportava informació que ha estat de gran ajuda perquè la Comissió de Govern pugui, ara sí, declarar definitiu l'informe de la Comissió d'Investigació. D'aquesta manera podem afirmar que totes les persones vinculades amb l'extraviament de la maqueta han pogut prestar el seu testimoniatge i amb això col·laborar en el procés d'investigació. La informació remesa per la Cap de Departament de Col·leccions ha estat de gran ajuda perquè ha permès concretar dates, dades i informacions que esclareixen, encara que sigui parcialment, aquells fets succeïts entre el 3 de novembre de 2010 (data en què es registra l'estat de conservació) i 16 de gener de 2012 (data en què s'informa a la directora del parador ignorat de la maqueta), i que ajuden a determinar quins van ser les causes de l'extraviament, si bé no tots els successos de la desaparició han pogut aclarir-se de manera definitiva i provat per part de la Comissió d'Investigació. Les conclusions sobre el succés que segons l'informe de la Comissió d'Investigació es poden donar per definitives són: La maqueta entra en la fundació a l'octubre del 2010 i el 3 de novembre del 2010, i així consta documentalment. Aquesta data és l'última que figura la presència de la maqueta les càmeres de seguretat de la fundació. De tots els testimoniatges recaptats la Comissió de Govern dóna veracitat al testimoniatge que determina que l'obra es detecta desapareguda en els preparatius d'una exposició a la seu de la FPJM, és a dir, entre el 19 i 25 de desembre de 2011. Es determina per part de la Comissió d'Investigació que "el fet que no consti la seva sortida en el Registre de Fons del Departament de Col·leccions i que aparegués en un caixa d'una empresa de transports reflecteix la gravetat dels defectes de funcionament del Departament de Col·leccions". Per tant, tot fa indicar que queda provat que l'extraviament de l'obra es produeix amb posterioritat a la seva reintegració al fons museístic, després d'haver-se prestat per a una exposició temporal. Raonant-se en l'informe de la CI que en aquest préstec es van donar una sèrie d'irregularitats en tot el seu procediment, i en la corresponent i deguda documentació. Al no haver-hi documents fefaents de la revisió i control sistemàtic dels espais de reserva, determina la Comissió d'Investigació, que resulta pràcticament impossible saber en quin moment la peça extraviada va entrar i/o va sortir de les càmeres de seguretat. Per tant, amb la informació que es disposa, la Comissió de Govern conclou que qualsevol teoria sobre com es va extraviar la maqueta ha de considerar-se com una hipòtesi, i per tant, fins que no s'aportin o coneguin noves dades que avui no consten en poder d'aquesta Comissió, qualsevol teoria sobre com surt la maqueta de la Fundació haurà de ser declarada com a hipòtesi. L'únic vincle que uneix els fets provats i l'empresa en la qual es troba la maqueta el passat 11 de setembre és el treball intern que es va encarregar a Balear Art i Llar el 21 de desembre del 2010: 48 dies després que el 3 de novembre de 2010 es tingui constància última de la maqueta en les càmeres de seguretat de la Fundació. Des de llavors mai més consta entre la documentació d'administració de la Fundació que es tornés a contractar a aquesta empresa. Amb les conclusions de la Comissió d'Investigació, es va encarregar a un advocat laborista de reconegut prestigi que assessorés jurídicament a la Comissió de Govern mitjançant un informe que motivés jurídicament les responsabilitats derivades sobre la base de les conclusions de la investigació i que afectessin al personal de la Fundació vinculat amb els fets.
Les conclusions de la Comissió d'Investigació són les següents: 1. La directora va tenir coneixement de l'extraviament d'una obra el 16 de gener de 2012 i que no va traslladar aquesta informació al seu superior fins al 27 d'agost del 2013. 2. Es constaten errors greus continuats en el temps en el funcionament del Dpto. de Col·leccions. 3. Es constaten errors greus en la seguretat i control de la col·lecció permanent custodiada en les Càmeres de Seguretat. 4. Es constata una falta de comunicació interna entre departaments i personal de la fundació, inclusivament entre el propi personal d'un mateix departament.
Aquestes conclusions determinen les següents decisions de la Comissió de Govern: 1. Confirmar el ja informat expedient disciplinari amb prevenció a la directora, corroborant-se en l'informe de la CI la gravetat comesa de no informar de l'extraviament de forma immediata, instant-li com a responsable última dels recursos humans de la Fundació a adoptar totes les decisions i mesures necessàries a fi d'assegurar i garantir les funcions de custodiar, conservar i administrar el fons patrimonial, documental, bibliogràfic i artístic propi de la Fundació. Se li responsabilitza també de no haver coordinat els departaments, la falta de comunicació en els diversos processos interns, no haver adoptat immediatament decisions encaminades a restaurar l'ordre intern i vetllar per l'estricte compliment de les normes, tant de seguretat com de comunicació entre departaments. Era responsabilitat de la directora, sabedora que precisament aquesta descoordinació, desconeixement i incompliment de normes essencials en matèria de seguretat i custòdia ja havia provocat la desaparició d'una obra, intervenir i adoptar totes les mesures necessàries que rectifiquessin el mal funcionament del Departament de Col·leccions. Per això la Comissió de Govern ha determinat la necessitat d'imposar-li una sanció consistent en una suspensió d'ocupació i sou durant 60 dies a la directora de la Fundació, Elvira Càmara, de conformitat amb el preceptuat per l'article 141 de la llei 7/2007. 2. Es determina que la Cap del Departament de Col·leccions, departament sobre el qual requeia precisament la funció de custòdia de les col·leccions, segons l'informe de la Comissió d'Investigació, resulta clar i evident que va existir igualment una falta de diligència en la seva actuar. La responsable del citat departament és la Cap de Col·leccions persona sobre la qual recau la funció entre altres de la "conservació i seguretat de les col·leccions permanents i dels tallers". Si bé ha quedat acreditat que la citada persona va posar en coneixement de l'Adreça l'extraviament de l'obra després d'haver intentat esbrinar el parador de la mateixa, també queda acreditat que el desconeixement de les normes, la inadequació dels processos, i sobretot, la insuficient comunicació no ja entre departaments sinó fins i tot dins del propi Dpto. de Col·leccions, va ser determinant perquè després se succeïssin els fets coneguts. (L'atenuant que l'Adreça no va anar prou diligent per exigir el coneixement i estricte compliment de les normes no pot ni ha d'acceptar-se). La responsable del Departament de Col·leccions actuant amb la diligència del càrrec de responsabilitat que ocupa hauria d'haver fet complir als seus subordinats els procediments afectes al seu departament. Qualsevol altra interpretació desvetlla una falta de rigor en el desenvolupament del seu treball i la seva responsabilitat. L'extraviament de l'obra és una responsabilitat de la Cap del Departament de Col·leccions precisament per no donar estricte i adequat compliment a les seves funcions com tal "la conservació i seguretat de les col·leccions permanents", donant lloc a una negligent gestió dels fons de la col·lecció amb l'evident risc que això comporta i que ja s'ha revelat com a causant de l'extraviament. Per tot això, la Comissió de Govern a resultes de l'Informe de la Comissió d'Investigació i de l'Informe Jurídic encarregat ha determinat greu l'incompliment i per això establir la sanció de suspensió d'ocupació i sou durant 60 dies de conformitat amb el preceptuado per l'article 141 de la llei 7/2007 a la Cap del Departament de Col·leccions.
3. La tercera decisió de la Comissió de Govern és remetre una amonestació per escrit als tècnics de grau mitjà de Registre i Restaurador del Departament de Col·leccions.
A la imatge, detall de la maqueta de la sèrie Gaudí de Miró.