El Museu d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA) presentarà l'exposició Davant dels ulls (del 24 de gener al 18 de maig del 2014), en què, partint d’una geografia concreta –la de les muntanyes del Rif, al nord del Marroc–, ens acostem a un lloc i una manera específica de fer, entendre i pensar la producció artística, més enllà dels teixits institucionals i comercials. Aquesta exposició, que s’emmarca dins la línia d’interès del Museu per la creació contemporània del sud de la Mediterrània, comptarà tant amb obres d’artistes com amb produccions anònimes i col·lectives. A partir de treballs recents o produïts expressament per a aquesta mostra, sorgits del diàleg entre artistes dels dos costats de l’Estret, l’exposició interroga l’objecte artístic, l’acotació de l’autoria en les pràctiques d’arxiu i com aquestes pràctiques s’integren dins les polítiques museístiques.
El projecte Davant dels ulls té el seu origen en les expedicions artístiques que, amb el títol de Le Bout du Monde (La fi del món), Abdellah Karroum, director de l’espai independent L’appartement 22 al Marroc i actualment director del MATHAF - Museu Àrab d’Art Modern de Doha, Qatar, ha organitzat des de l’any 2000 al territori de les tribus Beni Oulichek i Beni Said, a la regió del Rif. Aquest projecte continua vigent avui dia i ha refermat la relació entre els artistes i els habitants de la zona, en un intercanvi cultural que ha permès crear xarxes de treball més enllà de les convencions institucionals com ara el museu o el mercat.
L’exposició és només un dels aspectes del projecte, que s’ha concebut com un laboratori crític de producció i de transmissió i inclou, a més, residències d’artistes, una publicació, activitats públiques i un programa de ràdio. Les dues primeres parts de l'exposició Davant dels ulls s'han presentat durant el 2013 a La Kunsthalle Mulhouse, i el MACBA n’acollirà a partir del gener la tercera part, en què es mostraran les obres produïdes per a aquesta ocasió. Els artistes Ebtisam Abdulaziz, Mustapha Akrim, Yto Barrada, Gabriella Ciancimino, Shezad Dawood, Ninar Esber, Patricia Esquivias, Camille Henrot, Mohamed Larbi, Grace Ndiritu, Younès Rahmoun, Francesc Ruiz i Oriol Vilanova han estat invitats a oferir-nos obres que ens acostin a àmbits com la història i les narratives que la construeixen, la creació de l’objecte artístic, l’acotament de l’autoria en les pràctiques d’arxiu, i la seva integració dins les dinàmiques del museu.
A més d’aquestes obres, l’exposició comptarà també amb produccions anònimes i col·lectives generades en el context geogràfic i cultural del Rif. Aquestes peces, que tenen una qualitat estètica però que no són considerades obres d’art, en eliminar qualsevol reflexió sobre l’autoria o el valor artístic posen en qüestió la idea de l’objecte artístic plantejant preguntes com: què defineix l’objecte artístic? Quins són els mecanismes que el fan visible culturalment?
A la imatge, Camille Henrot, Grosse Fatigue (Dead Tired, 2013). Video, color, sound, 13 minutes. Courtesy the artist, Silex Films and kamel mennour, Paris, with the additional support of : Fonds de dotation Famille Moulin, Paris