La galeria Senda del Consell de Cent de Barcelona inaugura el 21 de novembre a les 19.30 h. la primera exposició individual de l’artista James Clar (Wisconsin, 1979). La mostra inclou una sèrie d’escultures i videoinstal·lacions on la llum es la matèria primera que evoca la immaterialitat de l’espai a través de la creació d’efectes òptics i de la manipulació de les noves tecnologies.
La captura, la representació i l’aprehensió de la llum ha estat un dels temes recurrents en la història de l’art, però tan sols en els últims anys les instal·lacions modelades a través d’un feix de llum s’han convertit en un llenguatge propi a través del desenvolupament tecnològic i la inclusió de nous formats en l’art contemporani. El treball de les escultures de llum amb làmpades fluorescents de James Clar conforma una investigació sobre els efectes de les noves tecnologies i els seus processos de producció envers la nostra percepció de la cultura i la identitat. La tecnologia permet noves formes de comunicació, tanmateix cada sistema millora certes formes mentre que en limita i en simplifica d’altres. Són aquests efectes modulats i les alteracions de les nostres percepcions el tema central de les seves obres. Enlloc de confiar en l’entorn tecnològic establert, Clar desenvolupa les seves instal·lacions a partir de sistemes visuals propis mitjançant el control i l’alteració de la llum. Aquestes obres de llum esdevenen una extensió física del píxel més enllà de la pantalla, punts de llum que creen la forma tridimensional tradicional de l’escultura.
Recentment ha rebut encàrrecs d’obres de gran format, com la instal·lació de l’escultura de grans dimensions “Soundwave” modelada en 3D per mitjà de l’enregistrament de la seva veu a la torre del Edifici Rolex a Dubai, o enguany, la instal·lació de llum i so de 26 metres d’altura per a l’Aeroport de Frankfurt. Un altre exemple n’és la col·laboració amb Donatella Versace per a la creació de la instal·lació “Versace Singular Suit” al Somerset House de Londres. De la mateixa manera, també ha rebut l’encàrrec d’una escultura de llum de nou metres de diàmetre al Performing Art Center Aurora Dallas i també de dues escultures de llum al Museu d’art contemporani Borusan. A l’estiu del 2013 va participar en l’exposició “This is not a love song” a la Virreina Centre de la Imatge de Barcelona, un projecte comissariat per Screen Project en el marc del festival LOOP.
James Clar viu i treballa entre Nova York i Dubai. Va estudiar cinema a la New York University, i més tard es va especialitzar en el programa de telecomunicacions sobre la teoria dels mitjans a la Trisch School of Arts de Nova York. Les seves obres es troben en importants col·leccions públiques i privades com: la Irene i Alan Wurtzel Collection de Washington, la Tarook collection de Dubai, la col·lecció Joseph Stojan de Suïssa, la fundació Richard Massey de Nova York, la Samawi Collection de Londres i Dubai, la Borusan Art Collection d’Istambul, la Susan and Michael Hort Collection de Nova York, la Sharifa AlSudair de Londres i Aràbia Saudita, la Ramin Salsali Collection de Dubai, la Ramin and Rokni Haerizedah de Dubai i Iran, o la Mo Koyfman Collection de Nova York, entre d’altres.
A la imatge, "Plotted Coordinats", 2013 de James Clar.