El projecte Bòlit_Residents, que combina creació i educació amb un programa pilot basat en l'experiència, es va crear el 2012 amb l'objectiu d'establir una connexió fructífera i de futur entre els centres de producció cultural i artística i els centres docents de la ciutat de Girona. La proposta s’ha reformulat per a la convocatòria 2013 ara sota el nom de Bòlit Mentor.
L’edició 2013 de l'activitat educativa Bòlit Mentor, ha ampliat el seu radi d’acció i s’està portant a terme en tres instituts: l’IES Carles Rahola de Girona, l’IES La Bisbal i l’IES Josep Brugulat de Banyoles. A més, i com a dues novetats a destacar, el projecte està conduit per un comissari d'arts visuals, en aquest cas David Santaeulària, i la selecció dels artistes que participen en la proposta s'ha fet a través de convocatòria pública. L'estada dels artistes als instituts està tenint lloc entre el mesos d'octubre de 2013 i gener de 2014 i un cop finalitzat el període de residència es celebrarà una exposició dels resultats al Bòlit_LaRambla, Sala Fidel Aguilar. Els artistes seleccionats en la convocatòria 2013 són: Marta Sureda i Joanot Cortès, Marcela Jordà Jacarilla? i Dani Medina Orlan.
Girona.doc és un projecte dirigit per Joanot Cortès (Vic, 1982) i Marta Sureda (Girona, 1979), que partint del documental busca reflexionar sobre la creació audiovisual, tot adquirint un aprenentatge pràctic i teòric a través de la participació en tot el procés (des de la filmació a l'edició) i amb el visionat i comentari d'obres de referència. El taller es divideix en diversos exercicis en què els alumnes deixen testimoni del seu entorn (retrats de personatges, espais emblemàtics, la vida quotidiana, esdeveniments concrets, etc.) per tal d'aconseguir documentar audiovisualment l'essència social i urbana de la ciutat de Girona. Les diverses peces creades pels alumnes es mostraran a cineastes i documentalistes de les comarques gironines per tal de rebre una mirada professional i reflexionar conjuntament sobre el procés creatiu.
Per la seva part, Marla Jacarilla (Alcoi, 1980) ha merescut una beca pel projecte Trending Topics, quaderns de bitàcola, megapixels i recursos narratius en el qual proposa un acostament reflexiu dels alumnes participants al món del cinema i, en concret, a com aquest ha abordat en els últims vint anys els retrats de personatges adolescents. En el cinema actual s'aborden problemes reals? Es creen personatges creïbles? És el cinema un mirall en el qual veure's reflectit o una manera d'escapar de les rutines diàries? Per què ens agrada o ens repel·leix el protagonista d'una pel·lícula: pels seus actes, pel seu aspecte, per les seves paraules, per les circumstàncies que l'envolten? Després de l'anàlisi d'una selecció de fragments de pel·lícules, es realitzarà un projecte de vídeo col·lectiu estructurat per capítols, cadascun dels quals serà realitzat per un grup de treball de quatre alumnes.
Finalment, Dani Medina (Barcelona, 1983) proposa una lectura i intervenció a la ciutat a través de l'experimentació sonora. Amb l'objectiu de proporcionar les tècniques, estratègies i marcs de referència artístics per pensar la ciutat des de la dimensió sonora; les activitats que desenvoluparà es mouran entre les gravacions de camp, els mapats sonors del territori i la confecció de protocols d'escolta organitzada. Com escolten el joves? Quin paper juga la ciutat en l'edificació de les seves percepcions i afectes? Com es construeix socialment l'escola? Aquestes són algunes de les qüestions que ressonaran durant el transcurs d'aquest laboratori sonor.
Seguint amb la seva vocació de construir discurs, vincles i diàleg amb el seu context, el Bòlit pren l'educació com un dels àmbits des d'on actuar i treballa pel foment de nous públics i de la pràctica de la creativitat, en el sí de la societat.