El Centre Cultural Terrassa de la Rambla d’Ègara, 340 de Terrassa presenta del 16 de gener al 30 de març del 2014 l’exposició Romà Valles 90 anys. L’exposició recull una amplia selecció d’obres que mostra tota la carrera artística de Romà Vallès. Els diversos crítics i estudiosos del seu treball han agrupat les seves pintures en 11 sèries, i totes elles hi queden representades. Una selecció que se n’ha fet cura el doctor en humanitats per la Universitat Pompeu Fabra i crític d’art, Albert Mercadé. Mercadé ha volgut mostrar la coherència de la trajectòria d'un artista que durant 60 anys s'ha mantingut fidel als principis plàstics de l'informalisme, del qual en va ser un dels pioners a Catalunya. Pel comissari, el més interessant de l'exposició és poder traçar una línia tonal en l'abstracció que es percep a les diferents etapes de la seva obra, i que es podria definir en dos conceptes: força gestual i actitud experimental davant la pintura.
Nascut a Barcelona l’any 1923, Romà Vallès va estudiar a l’Escola de Belles Arts de Sant Jordi i més tard viatjà per Europa on es va començar a interessar per l’ensenyament de l’art i per l’art infantil del qual es va convertir en un capdavanter. Del 1951 al 1954 va guanyar diverses borses de viatge per Europa i va conèixer l’avantguarda, la qual cosa li va servir en el seu esforç per trencar amb l’academicisme.
Adherit a un neoexpressionisme va passar a l’abstracció, fins que al 1955 va rebre la influència del nou informalisme i va descobrir les possibilitats de tècniques i materials. L’any 57 feia la primera exposició individual a Madrid, a la galeria Fernando Fe, a on mostrava la sèrie “matèrica” clarament abstracta- informalista. Dos anys després, el 1959, exposava a l’Ateneu Barcelonès.
L’any 1960 es consagrà internacionalment gràcies a un exposició de gran èxit al Museu d’Art Contemporani de Barcelona i als premis de pintura abstracta de Suïssa i de Granollers. Aquesta pintura, que conreà fins l’any 1963 i que J.E. Cirlot anomenava cosmogonies, era inicialment blanca i grisa, i després de color. Precisament, Cirlot i Cirici van ser dos dels crítics que més el van recolzar, a més dels articles que es publicaven a la revista Correo de las artes de René Metras. De fet, Romà Vallès és l’artista que va realitzar més exposicions a la històrica galeria de Barcelona.
Seguidament, la sèrie morada representa un canvi i comença a fer els seus collages, molt influïts pel pop-art, primerament amb postals modernistes i més endavant amb fragments de revistes.
A partir de l’any 1968 va intentar conciliar geometrisme i informalisme per la seva contraposició, i sobre fons informals va afegir formes geomètriques. Va continuar la seva investigació de la matèria, i va evolucionar cap al concepte pur i la superposició de plans.
Romà Vallès ha exposat per arreu d’Europa i d’Amèrica i té obres exposades en nombroses galeries i museus. Tal i com el defineix Ferran Mascarell, conseller de cultura de la Generalitat de Catalunya en el pròleg del catàleg de l’exposició, “Romà Vallès ha esdevingut per dret propi un dels fars de l’informalisme a casa nostra”.