BANNER_Bonart_ROSER-BRU-1280x150

Entrevistes

Harold t'Kint Roodenbeke, president de la Fira BRAFA

Harold t\'Kint Roodenbeke, president de la Fira BRAFA

Al juny de 2012, Harold t'Kint Roodenbeke va ser elegit President de BRAFA per un període de tres anys i per a ell, aquesta experiència ha suposat una evolució en lloc d'una revolució. En aquesta entrevista analitza els punts forts de l'edició 2014 de la fira BRAFA (del 25 de gener al 2 de febrer a Brussel·els), posant l'accent en una sèrie d'innovacions importants. 

- Sovint em pregunten quin és el meu somni com a president, i la meva resposta es podria resumir en un parell de paraules. Jo vull, per sobre de tot, aconseguir una sinergia perfecta entre expositors i visitants. M'agradaria que cada marxant d'art se senti satisfet amb la seva participació en la fira, en altres paraules, que experimenti un èxit comercial, però també vull que cada visitant perdi el cap no només per la qualitat dels objectes exposats, sinó també per l'acollidor ambient de la fira.

- Qui és el convidat d'honor aquest any?
- El Real Museu d'Àfrica Central. Després d'haver viscut en Tervuren durant la meva joventut, aquest museu em resultava molt familiar. Ho vaig visitar en innombrables ocasions com un jove explorador! Quan vaig tornar allí recentment, vaig reconèixer de manera immediata aquesta olor tan típica dels museus antics i que recorda al passat colonial del lloc. Crec que El Real Museu d'Àfrica Central pot ser l'última institució supervivent d'aquestes característiques. Com vostè bé pot haver sentit, s'està duent a terme una àmplia remodelació del museu i l'antic aspecte colonial inevitablement s'esvaeix, substituït per una configuració més contemporània. El que mai ningú podria endevinar és que aquest majestuós edifici no només alberga les notables col·leccions relacionades amb Àfrica central, sinó també nombroses activitats d'investigació que involucren a al voltant d'unes 300 persones. Alguns dels equips del Museu fins i tot treballen a l'estranger i lideren investigacions que s'estenen a camps tan diversos com l'etnografia, la zoologia, la botànica i la medicina. Realment és una gran institució i es beneficiarà en gran mesura en els propers anys de la nova atenció que se li està donant ara. Sens dubte mereix la seva posició d'honor en la BRAFA.

- Quin tipus de garanties tenen els compradors en una fira com la seva?
- Fem grans esforços per assegurar que cada objecte sigui verificat pels millors especialistes de cada matèria, els qui comproven tots els objectes relacionats amb la seva àrea d'especialització en un període de dos dies. En altres paraules, el grau d'experiència i professionalitat de cada especialització és molt alta. Portem especialistes de tota Europa i fins i tot de vegades d'EUA. No fa falta dir que els marxants d'art i antiguitats que seleccionem per a la fira són tots seriosos professionals. Tots ells estan obligats a proporcionar-nos una àmplia documentació relativa a les peces que presenten. El nostre paper és el de proporcionar les màximes garanties als nostres visitants.

- Ha notat alguna nova tendència entre els expositors o en algun sector en particular, que estigui creixent amb una major importància?
- No, no he notat cap canvi radical. De fet, he observat una tornada als sectors tradicionals com el dels mobles antics. Actualment, per exemple, hi ha més candidats que desitgin exposar mobles del segle XVIII que pintures modernes o contemporànies. En qualsevol cas, tenim dos equilibris diferents a considerar, un geogràfic i un altre quant a la representació de les diverses àrees d'especialització. Brusel·les segueix sent un veritable centre per a les arts tribals. Quant al domini d'antiguitats clàssiques, i em refereixo a peces procedents de Grècia, Roma, Orient Mitjà, etc. aquest sector ha guanyat fortalesa des de l'any passat. Ara mateix diria que és un dels més importants a nivell mundial. En altres àrees, el repartiment ha estat una vegada més molt harmoniós i gens forçat.

- La gent de vegades suggereix que Brussel·les no és tal vegada la destinació més atractiva per als viatgers internacionals. Pot ajudar BRAFA a seduir als visitants?
- Hem treballat molt en aquest aspecte durant l'edició de 2014. La pregunta que plantegem va ser, des del moment en què un visitant estranger rep una invitació per la BRAFA Què és el que li pot motivar a ell o ella a venir a Brussel·les? No hi ha dubte que Brussel·les al gener és bastant menys glamuroso que Londres al maig o que París al setembre. És per això que hem decidit oferir als visitants altres propostes culturals, com les conferències sobre matèries artístiques que s'executen durant la fira. També se'ns va ocórrer la idea de realitzar esdeveniments exteriors a la Fira, tals com a visites a col·leccions i a museus. Tot això ens va portar a configurar el nostre nou programa “Privilege”. Amb això es pretén potenciar l'atractiu cultural de Brussel·les amb la finalitat d'atreure al nostre visitant potencial i així oferir-li una sèrie d'avantatges relacionats amb les col·leccions d'art, els museus i la gastronomia. Haig de recordar-los que La Guia Michelin posiciona a Brussel·les com Una de les ciutats que posseeixen el major nombre de restaurants amb estels a Europa! Penso que és necessari concentrar-se en el que succeeix més enllà de la Fira per convèncer als col·leccionistes no només a venir si no per quedar-se almenys dos dies a Brussel·les. Serà molt interessant veure per exemple, quant temps decideixen perllongar la seva visita durant aquesta nova edició el gran nombre de visitants russos que rebem cada any.

- L'evolució de BRAFA implica també involucrar-se amb el New Desing?
- Absolutament: Hem decidit prendre un rumb diferent amb el canvi de ' L'home amb un turbant blau ' de Van Eyck com a logotip, que ha estat la imatge de la marca de la fira durant molt temps. Simplement hem conservat el blau Van Eyck que utilitzem per al turbant. Aquesta decisió reflecteix el desig de refrescar la nostra imatge. A partir d'ara l'acrònim BRAFA actuarà com a marca visual primària de la Fira. Es tracta d'un missatge que pot ser fàcilment capturat en pocs segons per algú que passa en un cotxe, per exemple. El nostre logo contindrà tota la informació essencial: el nom, el lloc i la data. La paraula BRAFA s'ha assimilat de forma molt ràpida a Europa, per exemple, si pronuncies aquestes dues síl·labes a París, es reconeix el seu significat immediatament. També hem optat per una nova versió de www.brafa.be . L'objectiu és permetre que l'usuari d'Internet pugui accedir a una major quantitat d'informació amb el menys nombre de clics possible. Per tant, el lloc web és molt més fàcil d'usar. També hi haurà una versió per a dispositius mòbils com tablets i smartsphones perquè la informació sigui fàcilment accessible per a tots.

A les imatges, a dalt, el president de BRAFA i a sota detall de "Motherhood" de Marc Chagall presentat per la Galerie Taménaga.

FD_Online_BONART_180X180Bonart_banner-180x180_FONS-AVUI-90

Et poden
Interessar
...

Bonart_banner-1280x150_FONS-AVUI-90