M_Online_BONART_1280X150

Exposicions

El Casal Solleric presenta les exposicions de Lourdes Murillo i Bartomeu Sastre

El Casal Solleric presenta les exposicions de Lourdes Murillo i Bartomeu Sastre
bonart palma - 21/01/14

L’Ajuntament de Palma i la fundació Banc Santander han presentat les exposicions de Lourdes Murillo i Bartomeu Sastre al Casal Solleric. A la roda de premsa de presentació hi han assistit Maria José Massot, coordinadora general de cultura de l’Ajuntament de Palma, Pilar Ribal, directora gerent de la Fundació Palma Espai d’Art,  Lourdes Murillo, artista de Zona Base, Bartomeu Sastre, artista de Box 27, Asun Clar, comissària de Zona Base i Tolo Cañellas, comissari de Box 27.

Lourdes Murillo (Badajoz, 1964). La trajectòria artística de Lourdes Murillo (Badajoz, 1964) es caracteritza per la creació de nombroses instal·lacions pensades per a llocs emblemàtics. Destaquen, entre d’altres, les realitzades per a grans espais com la capella de la Trinidad, el Museu Barjola, Gijón (2007); la conventual de San Benito, Alcántara (2005) i l’església de Los Peruleros, Siruela (2002). Les intervencions pictòriques cal·ligràfiques incloses en algunes d’aquestes instal·lacions s’entenen també com a part d’accions que aporten aspectes temporals i gestuals. Per al singular disseny de la Zona Base del Casal Solleric, en el qual l’arquitectura traça un recorregut de pedra que desemboca en una darrera estança cega, l’artista ha projectat la instal·lació La que en mi corazón ardía, una intervenció en la qual la seqüència lineal de llums i ombres, el so de la viola del Prologue de Gérard Grisey, i l’aroma de l’encens provoquen experiències sensorials que la poesia La noche oscura, de sant Joan de la Creu, dota de múltiples sentits. En aquest ambient portador de significats l’espai actua també com una presència activa que convida l’espectador a participar-hi vivencialment. Això significa que l’obra requereix ser sentida. La intervenció atén la vista, l’olfacte i l’oïda, i crea una atmosfera propícia per a la poesia i l’emoció. El profund lirisme dels versos místics obre un ventall de suggeriments que permeten reinterpretar aquestes sensacions com a trànsit cap a les profunditats de l’ésser. El poderós simbolisme de la llum i l’ombra, present en d’altres treballs de l’artista, es matisa i es potencia mitjançant l’ús de les pantalles de paper vegetal i la presència del contrapunt de la taca dels dibuixos allotjats a les parets. El translúcid és una condició material que convoca jocs dialèctics entre llums i ombres, certeses i promeses. La pintura negra, el negatiu de la llum, és la seva reafirmació mitjançant l’absència. Però a més hi ha el buit. El lloc parla a través dels seus materials, la seva arquitectura i el seu caràcter històric, i per tant l’espai és part essencial de la peça. Un espai entès com a buit-positiu, necessari perquè hi hagi esdeveniment i el ple assoleixi plenitud, però que alhora permet ser recreat mitjançant l’aportació d’elements que aprofiten part del seu esperit. El disseny constructiu de les cambres encadenades de l’espai expositiu i la localització estratègica dels dibuixos dicten un itinerari que es tradueix també en experiència temporal. Aquesta capacitat evocadora present a l’ombra, l’opacitat i el buit és compartida per cultures orientals com la xinesa o la nipona. En aquestes el seu significat simbòlic s’instal·la en la vida quotidiana, en les cerimònies, en els espais domèstics i en els religiosos. El cicle Transferències, del qual forma part aquesta mostra, analitza els transvasaments culturals entre Orient i Occident reflectits en l’art contemporani com una forma de qüestionar aquests altres tipus de colonització d’un món cada vegada més globalitzat. Asun Clar.

Bartomeu Sastre (Palma de Mallorca, 1986). La proposta de Bartomeu Sastre (Palma de Mallorca, 1986) és la quarta intervenció que es realitza a Box 27. Seguint la línia evolutiva marcada, fa un pas endavant en el tractament de l’espai i el converteix directament en un escenari. Compost per una senzilla escenografia (parets negres, una bombeta penjant del sostre, dues cadires de col·legi i un Ipad), Sastre oferirà una sèrie de 8 performances individuals, La Voluntad (The Will), amb una freqüència setmanal, tres de les quals seran anunciades prèviament i a les quals caldrà inscriure’s (lavoluntadthewill@gmail.com) per a poder participar-hi activament. Les altres cinc es realitzaran aleatòriament i sense avís, ja que aquesta és la voluntat de l’artista. En aquest cas, els possibles implicats seran transeünts que en aquell mateix moment hi siguin a prop i passin per davant. L’artista serà dins Box 27 i intentarà persuadir la concurrència a través de missatges escrits en un Ipad (Què mires? T’assembles al cantant d’Arcade Fire. Et ve de gust entrar?) perquè procedeixin a gaudir de la representació. Mentre aquestes “performances per a un” es desenvolupin dins la vitrina seran visibles des de l’exterior i crearan dos tipus de públic: el que participa activament de la peça i el que és un mer observador, sense saber què succeeix a l’interior de l’habitacle, encara que sigui candidat en potència a travessar “a l’altre costat”. La Voluntad (The Will) és el progrés de la mateixa peça presentada anteriorment dins Galeria a Casa, en un estat més embrionari, on l’artista desgranava en la soledat d’un traster les diferents accepcions de la paraula voluntat, explicant quina era la seva i intentant esbrinar quina era la del participant cap a ell. Agafant aquesta base com a premissa allarga la durada i s’endinsa més en aquesta voluntat, desig, perseverança, conformitat, mandat, afany, tenacitat o consentiment des de la seva pròpia infantesa. Arriba a un desenllaç que només qui hi participi de forma proactiva podrà revelar. Tolo Cañellas

A la imatge,  Lourdes Murillo, Asun Clar, Pilar Ribal, Maria José Massot, Tolo Cañellas i Bartomeu Sastre.

 

Baner-generic-180x180_M_Online_BONART_180X180-25

Et poden
Interessar
...

GC_Banner_TotArreu_Bonart_817x88