El MACBA de Barcelona presenta "Davant dels ulls" del 24 de gener al 18 de maig del 2014.
Un món desenvolupat cada cop més uniformitzat, on els que ens guien des del poder polític i econòmic semblen voler abocar-nos a la mirada única, fa cada cop més necessàries les mirades calidoscòpiques d’altres realitats per fer possible que la multiculturalitat esdevingui plena i real interculturalitat.
Només amb el diàleg podem percebre la complexitat de la realitat que ens envolta i conèixer els seus inacabables colors, i per això és tan destacable que exposicions, com la que es presenta al Macba, ens ofereixin una oportunitat única no només per conèixer la creació contemporània de les muntanyes del Rif, sinó també per endinsar-nos i conèixer una manera d’entendre i percebre la producció artística des d’una realitat ben diferent i ben allunyada dels circuits en què ens movem.
El coneixement des del territori i per al territori portat a terme des de l’any 2000 pel comissari Abdellah Karroun ha permès un intercanvi cultural que ha fet possible un projecte ampli amb residències d’artistes, una publicació, activitats culturals, un programa de ràdio i l’exposició Davant dels ulls, la tercera part de la qual es presenta a Barcelona.
Els mecanismes que fan possible que un objecte sigui qualificat d’artístic es posen en evidència en mostrar les obres dels artistes convidats juntament amb les creacions anònimes i dels col·lectius que van treballar en el projecte des del Rif.
Un mosaic que completen les següents peces: cartografies que mostren parts biogràfiques, d’Ebtisam Abdulaziz (Emirats Àrabs, 1975); pintures que plantegen qüestions sobre el treball i l’educació, de Mustafa Akrim (Marroc, 1975); el passat personal vinculat al lloc, d’Yto Barrada (París, 1971); la transformació de la societat des dels signes de diferents revoltes, de Gabriella Ciancimino (Palerm, 1978); una pel·lícula i una escultura que tracen un vincle entre la cultura beat i la tradició artística del Pròxim Orient, de Shezad Dawood (Londres, 1974); la mesura del temps a través dels objectes, de Ninar Esber (Beirut, 1971); les noves mirades sobre la cultura contemporània, de Patricia Esquivias (Caracas, 1979); les finestres obertes al món, de Camille Henrot (París, 1978); la realitat vista des de les capses de mistos, de Mohamed Larbi Rahali (Tetuan, 1956); l’esperitualitat des de la vida quotidiana, de Grace Ndiritiu (Birmingham, 1976); les geografies concretes, de Younès Rahmoun (Tetuan, 1975); la peça/publicació resultat de la seva residència al Marroc, de Francesc Ruiz (Barcelona, 1971), i la narrativa dels mercats, fruit també d’una residència al Rif, d’Oriol Vilanova.
A la imatge, "Grosse Fatigue (Dead Tired, 2013)" de Camille Henrot. Video, color, sound, 13 minutes. Courtesy the artist, Silex Films and kamel mennour, Paris, with the additional support of : Fonds de dotation Famille Moulin, Paris.