La Fundació Juan March del carrer Castelló, 77 de Madrid exposa del 31 de gener al 2 de març Giuseppe Arcimboldo. Dues pintures de Flora. La mostra continua el model de les dedicades a Giandomenico Tiepolo en 2012 i als Bodegons flamencs i holandesos del segle XVII el 2013: una exposició de petit format, amb poques però exquisides obres i un muntatge summament cuidat.
S'exposen Flora i Flora meretrix, dos magnífics olis sobre taula realitzats per Giuseppe Arcimboldo (Milà, 1526-1593) el 1589 i al voltant de 1590 respectivament, pertanyents a col·leccions privades i mai vistes fins ara. Es tracta de dos de les seves característiques composicions, "caps composts" realitzats amb un virtuosisme miniaturista excepcional a força de flors, petits animals i altres elements del món natural relacionats amb l'assumpte a representar però únicament recognoscibles en contemplar d'a prop les obres.
La fantasia i enginy de l'obra d'Arcimboldo va fascinar als seus contemporanis, però després de la seva mort la seva obra va caure en un oblit del que no sortiria fins als anys trenta del segle passat, quan Alfred H. Barr Jr., el fundador i primer director del MoMA de Nova York, ho reivindiqués com a precursor de surrealistes i dadaístas i ho aparellés amb aquests en la cèlebre exposició Fantastic Art, Donada, Surrealism (1936-37). A partir de llavors, historiadors i especialistes van recuperar el personalísimo estil d'Arcimboldo i ho van consagrar com un dels grans artistes del segle XVI.
La Fundació Juan March compta en aquesta ocasió amb la col·laboració especial de Miguel Falomir, Cap del Departament de Pintura Italiana i Francesa (fins a 1700) del Museu Nacional de Prado, autor del text principal de la publicació que acompanya la mostra. Lynn Roberts i Paul Mitchell signen un segon text sobre els marcs d'ambdues pintures.