Ca l’Arenas. Centre d’Art del Museu de Mataró continua revisant els moments més destacats dels 75 anys d’art a la ciutat a partir de la temporada “Art a Mataró-1942-1958: els anys de la represa”, comissariada per Àlex Mitrani. Del 28 de febrer al 6 de juny es podran descobrir importants peces de Joan Hernández Pijuan i Eduard Alcoy, així com també una instal·lació del mataroní Domènec.
A la Sala 1 i Galeria es podrà veure l’exposició “Eduard Alcoy/Joan Hernández Pijuan. Creixement i evolució” amb diferents olis i gravats d’aquests artistes que van exposar a Mataró a mitjans dels 50. Pijuan i Alcoy formaven part d’una nova generació d’artistes joves que van destacar a la dècada dels 50 amb una pintura que anava a cavall de la figurativa i l’abstracta. Els dos pintors van començar a emergir a partir de les seves exposicions a Mataró i la mostra permet apreciar la seva profunda evolució. Les peces són cedides de les col·leccions particulars i d’alguns museus del país.
La Sala 2 exposarà “Arquitectura espanyola (1939-1975)”, una producció del Mataró Art Contemporani (MAC) que planteja una crítica a la societat franquista a partir de les obres arquitectòniques que es van construir amb el sacrifici de presoners republicans. Domènec, artista visual mataroní, ha fet una recerca de diferents edificis que es van construir fent servir els presos com és el cas de l’Arco de La Victoria de Madrid, Cárcel de Carabanchel i la reconstrucció del poble de Vilanova de la Barca, entre d’altres. L’exposició mostra els plànols dels edificis sobre un fons de color negre que dialoga amb el drama, segons Mitrani “en l’objectivitat i el contrast es revela el rastre arquitectònic d’un crim humà i polític”.
“Art a Mataró 1942-1958: els anys de la represa” és la primera de les tres temporades del cicle “Revisions, 75 anys d’art i cultura a Mataró”, que s’allargarà fins al 2016.
Fins al 30 de març es pot seguir veient al primer pis la primera part de l’exposició central de la temporada, “Modernitat en temps difícils”, una revisió de l’art català dels anys quaranta i cinquanta a partir de la important aportació que es va fer des de Mataró i particularment des del museu. L’exposició mostra obres fonamentals i recupera artistes i obres cabdals, però avui oblidats, a partir de nombroses col·leccions públiques i privades.
A la imatge, "El niño de la trompera" d'Hernández Pijuan.