Després de retrat Woody Allen, B.B. King, Penélope Cruz i milt personatges més, el fotógraf Jorge Represa obre a la ciutat de Barcelona, La Recámara (Consell de Cent, 303, 1r.), un projecte educatiu original constituït per una escola, una editorial i un estudi.
Hi ha un duel entre el model i el fotògraf. El primer se sent violentat quan posa; el segon experimenta un cert pudor quan indaga amb profunditat un desconegut. Aquesta situació resulta molt familiar al fotògraf Jorge Represa (Valladolid, 1968). Al llarg de més de quinze anys, ha desafiat mil personatges cèlebres: Woody Allen, Penélope Cruz, B. B. King, Zinédine Zidane, Bernard Henri Lévy, John Lee Hooker, Gloria Estefan, Miguel Delibes, Vittorio Gassman, Naomi Campbell, Quentin Tarantino, Calvin Klein, etc. La llista és inacabable. Ha deixat enrere el seu estudi a Madrid; també els anys que va passar a Santander. Represa inaugura ara a Barcelona La Recámara, un projecte educatiu original amb tres pilars: l’escola, l’estudi i l’editorial. I ho fa amb una invitació: «Hola, Barcelona!». Fins al 30 de març, cada dijous i dissabte (amb cita telefònica prèvia), tothom qui vulgui pot posar per a Represa perquè ell enquadri, miri i dispari sobre seu.
Aprendre a veure en l’ordinari l’extraordinari. Associar l’arribada d’una emoció a la retina amb l’impuls de fer una fotografia. Aprendre fotografia analitzant les imatges dels grans mestres amb música de fons. Aquest són alguns dels pilars del mètode educatiu concebut per Jorge Represa. La Recámara no és una escola de tècnica fotogràfica gaire usual, sinó més aviat una proposta d’escola de fotografia basada en l’estudi a través d’audiovisuals dels fotògrafs més significatius de la història. S’hi imparteixen dos tallers: «Llenguatge fotogràfic», amb un programa formatiu de dos anys en què es fan treballs col·lectius o individuals, i «Retrat psicològic», que dura dos mesos i es duu a terme al plató de l’estudi.
«Per poder escriure, primer cal aprendre a llegir el que han escrit els altres; per poder fotografiar, és el mateix», diu Jorge Represa. En aquest sentit, l’objectiu de La Recámara és omplir la retina de les imatges dels grans mestres i adquirir d’aquesta manera una cultura visual que doti els alumnes dels recursos necessaris per no haver de començar de zero el procés creatiu. Els estudiants disposen d’un fotoblog en què poden anar mostrant el treball editat a classe. Ediciones La Recámara publica, amb gran esforç però amb molt bons resultats, els treballs més destacats dels seus estudiants, tant a títol individual com col·lectiu. Fins avui s’han editat dos llibres, El aire retenido (2013) i La mar en tierra (2013), i n’hi ha un tercer en camí (La Prostita, Transilvania). A més, s’ha realitzat un audiovisual: Emoción (2008). Jorge Represa és també autor de dos llibres: Retratos, que reuneix desenes de fotografies de personatges cèlebres, i Ficción, en què el retrat pren un caire de narració fictícia.
Jorge Represa (Valladolid, 1968) va començar la seva carrera al suplement Gente de Diario 16. Entre 1990 i 2006, es va centrar en el retrat de personatges cèlebres i va fer més de 150 portades per a El Dominical d’El Periódico de Catalunya. Des del 2006, està centrat en el desenvolupament de la seva obra personal i en l’ensenyament de la fotografia. Ha publicat dos llibres: Retratos, col·lecció de fotografies de famosos com Michael Douglas, Luciano Pavarotti, Danny DeVito i Woody Allen, entre d’altres, i Ficción, en què personatges del món del cinema, la moda i l’espectacle, com Joaquín Sabina, Tony Leblanc o Samuel L. Jackson, es transformen en protagonistes d’una narració fictícia. Ha col·laborat també amb Vogue, Elle, Woman, Dunia, Rolling Stone, The European, Independent Magazine, El País, El Mundo, Psychologies i Matador.
Premiat vuit vegades per la SND (Society for News Design) pels seus treballs publicats a la premsa, l’any 2006 va ser guardonat amb el Premi a la Millor Portada de l’antic Syndicat de la Presse Magazine et d’Information francès (avui Syndicat des Éditeurs de la Presse Magazine). Ha fet les fotografies per als discos Si tú me miras, d’Alejandro Sanz (WEA, 1993), 11 maneras de ponerse un sombrero, de Miguel Bosé (WEA, 1998), 19 días y 500 noches, de Joaquín Sabina (BMG Music Spain, 1999). També va ser l’autor de la campanya de publicitat dels canals temàtics de Vía Digital, Vitruvio Leo Burnett (setembre del 1998).
A les imatges, a dalt, Penélope Cruz; a sota, Leonard Cohen i tres barcelonins retratats per Jorge Represa.