El Museu Thyssen-Bornemisza de Madrid presenta el vuitè lliurament de la sèrie “Mirades croades”, que treu el cap a la història del paisatge nocturn amb una selecció de deu obres de les col·leccions permanent i Carmen Thyssen-Bornemisza. Escenes de nit tancada, però també de les hores frontereres del crepuscle i l'alba, de Van de Neer, Vernet, Friedrich, Grimshaw, Cole, Bierstadt, Nolde, Puigaudeau, O'Keeffe i Delvaux, s'exposen ara juntes en la balconada mirador de la primera planta, amb accés directe i gratuït des de l'hall central. La mostra és podrà veure del 24 de març al 25 de maig del 2014.
La nit ha plantejat sempre un desafiament als pintors, que han qüestionat les possibilitats de la foscor per convertir-se en un tema visual convincent. Associada antigament a imatges negatives, com la mort i el perill, la seva representació ha evolucionat en la història de la pintura en un intent per atenuar aquests terrors, embellint la foscor amb una llum tranquil·litzadora. Des d'Aert van der Neer, el gran especialista en llunes de la pintura holandesa del segle XVII, a la nit moderna de Geòrgia O'Keeffe, la mostra presenta deu escenes nocturnes en les quals pot apreciar-se com els artistes van descobrint que la nit té els seus propis colors diferents dels del dia.
A la imatge, detall de "Nit amb lluna", 1880, Atkinson Grimshaw.