Doble autorització de Lola Lasurt es pot veure del 28 de març al 24 de juny a l’Espai 13 de la Fundació Joan Miró de Barcelona. Es tracta d’una exposició del cicle Arqueologia preventiva. Rutes per l’epidermis de la història comissariada per Oriol Fontdevila.
La força de la ciutadania sovint és la base de la memòria col·lectiva. Moltes commemoracions històriques són liderades per iniciatives populars. Lola Lasurt explora a l’Espai 13 de la Fundació Joan Miró dos d’aquests rituals de record: amb un treball audiovisual, mostra els monuments que Brussel·les i Barcelona han dedicat a Ferrer i Guàrdia, pedagog i fundador de l’Escola Moderna; i amb una proposta pictòrica, la reivindicació ciutadana de Mont-roig del Camp per donar el nom de Joan Miró a la plaça principal del poble.
Al centre de l’exposició se situa una doble projecció dedicada a Ferrer i Guàrdia. Una cara de la pantalla mostra el monument que se li va fer per reclam popular a Brussel·les l’any 1911, després del seu afusellament a Montjuïc. Actualment, es troba davant de la Université Libre de Bruxelles. L’altre costat de la pantalla presenta imatges de turistes davant de la rèplica d’aquest monument, ubicat des de 1990 en els accessos de l’Anella Olímpica de Barcelona, que sovint es confon amb la figura d’un atleta. El segon bloc de l’exposició està format per díptics pictòrics repartits per la sala. Aquestes creacions pictòriques es basen en el canvi de nom de la plaça central de Mont-roig del Camp, de Generalísimo Franco a Joan Miró, i parteixen del registre fotogràfic de l’Ajuntament del poble i de les gravacions audiovisuals de Martí Rom, cineasta i un dels promotors del canvi l’any 1979. Lola Lasurt divideix els díptics reinterpretant la meitat de la documentació mitjançant pintura històrica i l’altra meitat a partir de processos abstractes. Per a la interpretació de pintura abstracta ha comptat amb la col·laboració dels participants en el taller de pintura de l’Espai 14-15 i dels estudiants de batxillerat artístic de l’Institut Bellvitge i del Centre Esclat de l’Hospitalet de Llobregat.
En paral·lel a l’exposició que es presenta a l’Espai 13, s’ha programat un conjunt d’activitats, com la presentació el 3 d’abril de la publicació Monument a Ferrer i Guàrdia – 23 fotos de Lola Lasurt, una investigació visual sobre els trasllats i el procés de duplicació del monument; un taller de televisió experimental, i un cicle de cinefòrum documental. El dia 3 de maig, membres del Centre Miró de Mont-roig del Camp faran una intervenció amb safatans (encenalls tenyits de colors) a la Fundació Joan Miró, tal com elaboren les catifes de tradició religiosa local transformades en un acte d’homenatge a Joan Miró.
Aquesta és la tercera mostra del cicle Arqueologia preventiva, comissariat per Oriol Fontdevila i emmarcat en el conjunt d’activitats de la commemoració del Tricentenari de 1714. Al llarg de la temporada 2013-2014 es presenten quatre propostes artístiques de la mà d’Oriol Vilanova, Lúa Coderch, Lola Lasurt i Antonio Gagliano, que fan una lectura de la memòria col·lectiva tot visitant des del present diferents formes d’explicar la història. Tal com es fa en els treballs topogràfics previs a una excavació, el programa pretén resseguir les herències i els elements que han arribat fins a l’actualitat i que ens relacionen amb el passat.
A la imatge, Avinguda de l’Estadi, Jardins de Montjuïc. Barcelona, agost de 2013. Fotograma de Doble autorització, Lola Lasurt, 2014.