El Museu Memorial de l’Exili de La Jonquera, la Càtedra d’Art i Cultura Contemporanis i el Màster de Turisme Cultural de la Universitat de Girona col·laboren amb la Fundació Antoni Tàpies en el marc de l’exposició Allan Kaprow. Altres maneres.
El dia 4 d’abril a partir de les 11 h. en un búnquer de La Jonquera construït els anys 1940, tindrà lloc una re’invenció de la célebre acció de l’artista i performer Allan Kaprow Sweet Wall, la qual es transformarà en Sweet búnquer de la mà d’un grup d’estudiants de la Universitat de Girona. Els interessats/des a participar o a assistir al desenvolupament de l’acció Sweet búnquer poden inscriure’s a l’adreça: cacc@udg.edu
L’any 1970, en un descampat molt a prop del Mur de Berlín, l’artista Allan Kaprow va protagonitzar l’acció-happening Sweet Wall. La intervenció va consistir en la construcció d’un mur de blocs de formigó d’uns trenta metres de llarg i d’un metre i mig d’alt. El morter que es va utilitzar per unir els blocs constava de llesques de pa untades amb melmelada de maduixa. Allan Kaprow va construir el mur amb la col·laboració d’una dotzena de persones. Van necessitar tota una tarda per construir-lo i, un cop acabat, el van fer caure. Uns anys després, Kaprow va descriure aquesta intervenció com una “paròdia política”.
En el procedir artístic d’Allan Kaprow va adquirir molta rellevància el concepte de re-invenció, atès que considerava que no tenia cap sentit repetir una acció en el decurs del temps i, per contra, proposava com a necessari repensar l’activació de les seves pròpies accions artístiques a partir de les condicions i circumstàncies del present i de cada lloc. En correspondència amb el posicionament de l’artista nord-americà i seguint els seus postulats, els responsables de l’exposició retrospectiva que té lloc a la Fundació Antoni Tàpies han programat quatre actualitzacions de l’acció Sweet Wall. Aquestes actualitzacions o re-invencions, que s’han pensat en col·laboració amb el cicle Arqueologia preventiva, comissariat per Oriol Fontdevila (Espai 13, Fundació Joan Miró), les porten a terme diferents grups i institucions vinculades amb el treball i l’estudi artístic, històric, patrimonial i memorial.
Una d’aquesta actualitzacions i apropiacions contemporànies de l’acció Sweet Wall anirà a càrrec d’un grup integrat per estudiants i professors de la Universitat de Girona (Càtedra d’Art i Cultura Contemporanis i Màster de Turisme Cultural) i que compten amb el suport logístic i l’assessorament del Museu Memorial de l’Exili de la Jonquera. El grup, seguint les recomanacions d’Allan Kaprow, proposa una re-invenció de l’acció Sweet Wall en què es tindrà en compte la particularitat del lloc escollit i les circumstàncies històriques i sociopolítiques que, d’alguna manera, el resignifiquen i li atorguen un sentit en el nostre present. Lluny de reproduir literalment el mur que es va construir a Berlin, s’aprofitarà el potencial crític i paròdic heretat de Kaprow per introduir elements de reflexió que permetin aproximar-se a, per exemple, les maneres d’afrontar el passat recent al nostre país i com aquestes lectures patrimonials i memorials s’insereixen, no sense disfuncions i tensions, en un present marcat per transformacions vertiginoses. L’escenari fronterer actual de la Jonquera amb les seves arquitectures residuals dels búnquers construïts per la dictadura franquista durant els anys quaranta del segle passat expressa, en bona mesura, literalment i simbòlica les dificultats que afecten la transmissió i la visualització d’una herència traumàtica en el marc d’un present canviant.
La transformació de Sweet Wall en Sweet Búnquer, a banda de posar en qüestionament els possibles mecanismes de reproductibilitat d’una acció performàtica, vol, també, contribuir modestament al debat existent a l’entorn de les condicions en què s’efectua la recuperació de la memòria recent, la cèlebre “memòria històrica”. Les normes transferides per Kaprow actuen com un catalitzador que ajuda a remarcar les línies de tensió que apareixen en la nostra relació amb el passat proper. És a dir, la disjuntiva entre una pretesa recuperació del passat com una mera recreació “tal com va ser” impossible dels fets pretèrits, o bé creant els mecanismes que facin viable la troballa de possibilitats per a la reformulació i resignificació del passat des del present a fi de convertir-lo en una eina pedagògica i cívica.
L’acció Sweet Bunquer es desenvoluparà a l’interior d’un d’aquests búnquers de la Jonquera, en què s’utilitzaran els elements i materials proposats per Allan Kaprow en la seva històrica acció de Berlin però, com s’ha assenyalat, partint de la seva adaptació a un context diferent, amb l’objectiu de posar en relleu aspectes relacionats amb els passats heretats, les relectures que se’n deriven i de quina manera aquestes relectures s’insereixen en un món en permanent i ràpida mutació. En aquest sentit el paisatge fronterer de la Jonquera-el Portús, amb les seves singularitats atorgades per la història i l’activitat socioeconòmica del present, és un espai que reflecteix a bastament aquestes qüestions.
El procés d’execució de l’acció Sweet Búnquer es documentarà per tal de ser incorporat al material que s’exposa a la Fundació Antoni Tàpies entre el 6 de març i el 30 de maig d’enguany.