Bonart_banner-1280x150_FONS-AVUI-90

Exposicions

El Cercle de Belles Arts i La Fàbrica presenten una retrospectiva de Carlos Saura com a fotògraf

El Cercle de Belles Arts i La Fàbrica presenten una retrospectiva de Carlos Saura com a fotògraf
bonart madrid - 03/10/19

El Cercle de Belles Arts i La Fàbrica presenten, fins al 12 de gener del 2020, una mostra retrospectiva de la tasca de Carlos Saura com a fotògraf en la qual es podrà veure una selecció de 118 fotografies realitzades pel cineasta aragonès, juntament amb material del seu arxiu personal com polaroids, peces audiovisuals, fotografies pintades, publicacions fotogràfiques, diaris de rodatges il·lustrats i algunes de les seves càmeres de fotos.

Entorn de la fotografia, la seva primera passió ia través de la qual va arribar a la imatge en moviment, Carlos Saura ha construït un univers eclèctic en el qual caben totes les seves vivències, des del relat de pobresa i fred de l'Espanya autàrquica a les fotografies acolorides i intervingudes pel seu compte; de les imatges constructores d'escenografies, assaigs i anàlisi estètics de la seva filmografia, a la seva vida més íntima, la seva família. La varietat de camins explorats fa inclassificable la seva obra fotogràfica.

La seva producció funciona més aviat com un diari personal que jalona els esdeveniments de la seva vida sense distinció, ja siguin afectius o professionals. És com si aquest artista confiés a la imatge tota la seva capacitat expressiva per a qualsevol ús, per qualsevol tècnica o format, per a qualsevol forma de comunicació humana. A tall d'home del Renaixement, Carlos Saura ha practicat tota la seva activitat artística en un mateix pla, sense separar unes facetes d'altres. El seu món creatiu, com queda de manifest en aquesta exposició, comprèn diverses disciplines que, si bé es concentren en el cinema com a aglutinador de relats construïts per imatges i so, mai ha deixat d'exercir amb total dedicació. Per desenvolupar un discurs gràficament coherent amb la varietat de la seva producció, aquesta exposició, comissariada per Chema Conesa, traça un recorregut paral·lel a la seva vida i està estructurada en quatre capítols: 

Primer laboratori. En aquest primer apartat es recullen les fotografies que Saura realitza com a aficionat. Fotografia a casa i utilitza com a models a la seva pròpia família. A la recerca d'un registre personal, trobem retrats serens i propers en els que fa servir càmeres de format mig. Apareix ja l'autoretrat, disciplina a la qual tornarà insistentment al llarg de la seva producció.

Saura documental.  A la segona meitat dels anys cinquanta, després d'exercir durant dos anys el seu únic encàrrec professional com a fotògraf del Festival de Música de Granada, Saura comença a viatjar per Espanya captant la realitat d'un país en plena reconstrucció. El seu objectiu és documentar la societat, registrar la imatge no oficial.

Fotògraf cineasta.  El 1959, realitza el seu primer llargmetratge, Los golfos. Decideix dedicar-se al cinema, però no deixa de banda la fotografia, que es converteix ara en un afegit a l'activitat principal, de la qual obté un registre circumstancial de moments. L'activitat fotogràfica, lluny de parar, segueix sent principal per Saura, que capta incansable tant el seu dia a dia com els rodatges.

Univers Saura. En aquest apartat es recullen totes les influències amb les que Carlos Saura ha construït el seu imaginari visual. Els seus referents i amics provenen de variades disciplines artístiques. Connecta amb el seu paisà Luis Buñuel, admira Vittorio Storaro, està immers en la pintura del seu germà Antonio i pren, així mateix, grans dosis d'inspiració en les dones clau de la seva vida. La mostra presenta una peça documental inèdita rodada expressament per a aquesta exposició, que recull una entrevista perllongada de Carlos Saura en el seu estudi que el mateix autor ens explica les claus del seu univers creatiu.

Banner-HCB-180x180px_v1-cat-1Memoria_viscuda_Bonart_180x180 px

Et poden
Interessar
...

Bonart_banner-1280x150_FONS-AVUI-90