.A l’Hospitalet de Llobregat ha arribat el moment de passar a l’acció en el terreny cultural. Durant els darrers dos anys, l’Ajuntament de la ciutat ha liderat un grup de treball format per ciutadans i agents de la cultura –com ara Josep Ramoneda o Joan Francesc Marco–, per traçar un pla a fi de convertir la ciutat en un referent en el desplegament de les arts al territori. El procés, que s’ha anomenat L’H’On, ha arribat, en essència, a tres conclusions fonamentals a les quals ara cal donar forma: 1- Que cal que la transformació econòmica de la ciutat vagi lligada a la seva transformació cultural. 2- Que les arts han de ser un vehicle de comunicació entre els diferents sectors de la societat: l’econòmic, el social, l’educatiu o el científic. 3- Que cal crear un districte de les arts al voltant del Centre Cultural Tecla Sala.
En correspondència amb aquest estat d’esperit, la Fundació Arranz-Bravo de l’Hospitalet ha creat un nou projecte d’art públic a la ciutat. Seguint iniciatives dutes a terme a Nova York (Public Art Fund) o Londres (Fouth Plynth, Trafalgar Square) –inèdites a casa nostra– l’Sculpture’s Corner vol ser una plataforma versàtil de difusió de l’art contemporani a la ciutat. Cada sis mesos, un creador erigirà una obra d’art en un angle de la plaça Europa de l’Hospitalet. La iniciativa té, en essència, dos objectius: estimular, d’una banda, els artistes contemporanis a crear grans projectes, imbricats al territori, i, de l’altra, estendre les arts a la plaça pública, que sigui un pol d’atracció i reflexió per als diferents grups socials de la ciutat. Com a inici del projecte s’ha escollit una de les places més dinàmiques i emergents de Catalunya en els terrenys de l’arquitectura (amb nous edificis d’Ito, Tusquets, Moneo, Nouvel), l’empresa i la recerca. Més de 500.000 persones transiten per la plaça Europa al llarg de l’any, la major part de les quals com a visitants dels grans esdeveniments de la Fira de la Gran Via dissenyada per Ito: el Sónar o el Congrés Mundial del Mòbil, entre d’altres. L’horitzó ideal de l’Sculpture’s Corner és multiplicar les plataformes d’art públic a altres places de la ciutat, i arribar al màxim nombre de ciutadans possible.
La inauguració de l’Sculpture’s Corner va tenir lloc durant el MWC el passat mes de febrer, amb l’obra Europa, d’Eduard Arranz-Bravo, de 4 metres d’altura i feta en bronze. La col·laboració com sempre entusiasta de l’artista ha estat fonamental per donar sortida al projecte, l’exemple del qual s’espera que sigui seguit pels artistes emergents que el succeiran. Molts dels presents –públic local i internacional– es desplaçaren també al districte de la Tecla Sala, tot fent realitat una de la missions fundacionals del projecte: estimular el trànsit cultural interurbà.
En els últims mesos, l’Hospitalet comença a donar mostres de la seriositat del projecte de transformació cultural en el qual està immers: la Nau Ivanow –l’espai de creació cultural de referència a la Sagrera, fundada per Xavier Basana– ha anunciat que obrirà un nou espai de creació en una fàbrica contigua a la Tecla Sala; recentment també s’ha obert la primera galeria d’art contemporani de la ciutat, i la Fundació Miró ha obert l’Espai 14-15 a la Fundició, dedicat al projecte Arqueologia preventiva, d’Oriol Fontdevila. És el moment de passar de les idees als esdeveniments. L’ideal del Brooklyn català comença a materialitzar-se.