L'IVAM va presentar el passat 3 d'octubre una conferència de Laura Mulvey, la primera teòrica del cinema que va introduir la perspectiva feminista en la seva anàlisi, emmarcada dins de la Càtedra d'Estudis Artístics de l'IVAM. Laura Mulvey revisarà el seu cèlebre assaig Plaer visual i cinema narratiu, una fita de la teoria feminista cinematogràfica en el que va posar en evidència la imposició de la mirada masculina en les pel·lícules del Hollywood clàssic, mentre que la dona era reduïda a la categoria d'objecte. Mulvey va publicar el seu assaig Plaer Visual i Cinema Narratiu el 1975 a la revista de teoria cinematogràfica Screen, en plena expansió de la segona onada feminista. A través de la teoria de la psicoanàlisi de Freud, el text relacionava la imatge de la dona a Hollywood com a objecte sexual amb el falocentrismo de la indústria del cinema. Segons Mulvey, les imatges, els personatges, les trames i les històries es basen de manera inadvertida en els ideals del patriarcat tant dins com fora dels contextos sexuals. En la seva ponència a l'IVAM, titulada Another Afterthought on Visual Pleasure and Narrative Cinema. The overlooked alternative gaze: fetishism, film form and the female form l'autora va revisar el seu assaig del qual assegura que ha perdut certa vigència perquè es va escriure en un context determinat i perquè el feminisme, per fi, forma part dels debats acadèmics, cosa que semblava impossible en els anys 70. la teòrica del cinema pretén reavaluar el seu treball posant l'accent en el fetitxisme cinematogràfic, ja que considera que la secció del seu assaig sobre Sternberg, Dietrich i el fetitxisme cinematogràfic ha estat «completament passada per alt». Mulvey advoca per una nova cinematografia feminista d'avantguarda que trenqui el 'plaer narratiu' del cinema clàssic de Hollywood.