L'IVAM presenta l'exposició Jean Dubuffet. Un bàrbar a Europa que reuneix al museu 150 obres de l'artista francès (Haut, França, 1901-1985) entre pintures, dibuixos, escultures, grafits, textos i, fins i tot, música. L'exposició, organitzada en col·laboració amb el MUCEM de Marsella i el MEG de Ginebra, mostra a un artista molt crític amb la cultura dominant que "va donar veu a creacions artístiques procedents d'altres cultures no occidentals ia sectors socials com els nens, els presoners o els malalts mentals ", ha comentat José Miguel G. Cortés. Pintor, escultor, arquitecte, escriptor i provocador, va ser "un creador que va posar en solfa el concepte de modernitat", ha explicat el director del museu. El 1945 va inventar el terme art brut, un tipus d'art on preval la creació espontània i en la qual es valora el dibuix d'un nen, d'un malalt mental o d'un pintor naïf.
L'exhibició, comissariada per Baptiste Brun, es divideix en tres grans seccions, però no segueix un recorregut cronològic, sinó que "conntrapone tots els seus períodes, col·locant juntes creacions tan dispars entre si com un llenç de la dècada de 1950 al costat d'un altre de més de vint anys després ", ha explicat el comissari.
A la primera sala l'obra Nus (1945) rep el visitant. És un retrat d'un home nu que tracta d'homenatjar un home qualsevol. Dubuffet entenia que "la pintura s'ha d'enfrontar a la vida quotidiana per començar de nou", ha puntualitzat el comissari. Aquestes empremtes de l'home comú també les buscarà en els graffitis dels murs de la ciutat. El recorregut avança per les màscares i titelles que va crear Dubuffet atret per la seva "barreja de por i riure" i objectes situats en els marges de la història de l'art occidental. "Dubuffet va qüestionar la noció d'art primitiu", ha subratllat Baptiste Brun, situant en el mateix pla d'igualtat dibuixos infantils, objectes etnogràfics, tradicions del folklore o obres de 'bojos', segons la psiquiatria.
L'exposició dedica un ampli apartat a mostrar els esforços de l'artista per reunir i difondre l'obra d'autors 'indemmes a la cultura artística'. En paraules del comissari, es mostra "l'exercici de la mirada de Jean Dubuffet" a través d'una completa documentació, sobretot fotogràfica i bibliogràfica, que recopila les seves investigacions en museus d'etnografia i d'arts populars. El pintor, en efecte, va començar a reunir des de 1945 nombroses obres d'art brut incloses en la mostra, com els dibuixos de Aloïse Corbaz, descoberts a Lausana, els d'Adolf Woelfli a Berna, les pintures del congolès Albert Lubaki, les escultures que creava Auguste Forestier al psiquiàtric de Saint-Alban-sur-Limagnole o les obres del lampista Fleury Joseph Crépin, que pintava sota la influència dels esperits.
Com a colofó, l'exposició dóna pas als seus anys de "crítica radical de la cultura" convidant al visitant a que prengui consciència de la seva forma de mirar les coses demostrant, en definitiva, que "l'home occidental no està en el centre del món" . El 1972 l'artista va oferir tota la seva col·lecció, integrada per al voltant de 5.500 obres, a l'Ajuntament de Lausanne, amb la condició de crear amb ella un museu especialitzat per l'art brut, inaugurat al mes de febrer de 1976. "Avui dia els grans museus del món compten amb obra de Jean Dubuffet", ha assenyalat el director de l'IVAM sobre la importància d'aquest artista. "És un bàrbar més domesticat, però la seva obra segueix qüestionant la creació artística occidental".