Del 20 al 26 de juny, el Museu d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA) presenta a la Capella MACBA l’
exposició de recerca Transfiguracions. Recerca artística i curatorial en una època de migracions, resultat del projecte de recerca europeu MeLa* – European Museums in an Age of Migrations (
http://www.mela-project.eu) i realitzat en col·laboració amb el Royal College of Art de Londres.
El MeLa* Project és un projecte de quatre anys iniciat el 2011 gràcies al finançament de la Comissió Europea en el marc del Programa de Ciències Socioeconòmiques i Humanitats (Seventh Framework Programme), que analitza les transformacions que s’estan produint en la pràctica artística i en la relació entre artistes, museus i comissaris d’exposicions en una època caracteritzada pels fluxos intensius de migració, per la fluïda circulació de la informació, cultures i idees, i pels processos polítics, econòmics i culturals de creació i consolidació de la Unió Europea.
En quina mesura la globalització, els mitjans digitals i els models canviants de migració afecten la manera d’entendre i experimentar l’obra d’art contemporània? Com es relacionen els artistes amb els comissaris d’exposicions per reflexionar sobre l’art contemporani a través de l’obra, l’exposició i la col·lecció? Com treballen els comissaris amb les noves formes de producció artística, especialment amb obres d’art «immaterials» que s’aparten de les formes convencionals d’exhibició, col·lecció i arxiu?
Transfiguracions convida a reflexionar sobre els reptes i oportunitats de la recerca curatorial i artística al segle XXI, i sobre l'auge de noves pràctiques –com la performance, el so i el vídeo– que, a més d’ampliar la gamma d'interessos dels artistes, desafien les nocions convencionals d’«objecte artístic» en museus i sales d’exposicions. Seguint el que s’ha descrit com a
gir curatorial i
gir educatiu, l’exposició aborda la complexa interrelació entre la representació, la globalització, l'objecte, el comissariat d’exposicions, la programació, el públic i les noves tecnologies.