Ca l’Arenas. Centre d’Art del Museu de Mataró inaugura el 19 de juny l’exposició “Moisès Villèlia / Antoni Tàpies. Aire i terra” dins el marc de la temporada expositiva “Art a Mataró 1942-1958. els anys de la represa”, comissariada per Àlex Mitrani. Es mostraran 13 obres d’aquest període del pintor i de l’escultor. A la Sala 2 s’inaugura l’exposició “00.00 h” de l’artista David Bestué.
A finals dels anys cinquanta, l’abstracció informalista que havia triomfat internacionalment es va convertir també en el referent de modernitat a Catalunya. Antoni Tàpies en la pintura i Moisès Villèlia en l'escultura eren dos dels artistes que en sobresortien. Els dos van tenir una relació amb Mataró. Villèlia i la seva dona, la també artista Magda Bolumar, estaven vinculats amb els Estrany, juntament amb el grup d’amics d’Artual que junts van ser fonamentals en l’impuls de l’art modern a Mataró. Tàpies, per la seva banda, havia sacsejat irremeiablement la vida artística mataronina amb la seva polèmica exposició individual de 1953 al Museu. L’espai de documentació de Ca l’Arenas recull aquesta polèmica a la premsa local i mostra obres de l’exposició “Grupo Salón de los Doce” que es va fer també al Museu com a reacció d’un grup d’artistes vinculats a la ciutat.
L’exposició de Ca l’Arenas mostra l’època onírica de Tàpies carregada de presagis i d’una introspecció severa i dolorosa. Les primeres peces de Moisès Villèlia parteixen de l’ofici i el mestratge en el treball de la fusta après amb el seu pare i mostren personatges de faula utilitzant materials precaris i humils com ara el cordill, el suro, la fibra de cactus i d’altres vegetals.
Les pintures, litografies, gravats i escultures exposades a Mataró són cessions de museus com ara el MACBA i la Biblioteca Museu Víctor Balaguer de Vilanova, així com de la Col·lecció Bassat, la Col·lecció Joan Gaspar i d’altres particulars. Aquestes obres es podran veure a la Sala 1 i Galeria.
El mateix 19 de juny a la Sala 2 s’inaugura l’exposició de “00.00 h” de David Bestué (Barcelona, 1980). Aquesta forma part de la seqüència de treballs produïts per artistes contemporanis que creen les seves peces relacionades amb les exposicions de la Sala 1 i Galeria. En aquest cas Bestué ha volgut fer referència a Moisès Villèlia amb una intervenció a l’espai públic.
“00.00 h” ofereix la videoprojecció d’aquesta intervenció: una peça que recorda una bola del món que estarà instal·lada a la cornisa d’una casa del carrer de la Baixada de les Escaletes. Cada nit a les 24 h en punt l’esfera s’obrirà i apareixeran unes canyes que recorden un dels materials que usava Villèlia en les seves escultures. David Bestué ha comptat amb la col·laboració del taller del mataroní Pere Casanovas per construir la peça.
Aquestes exposicions es podran veure fins al 28 de setembre.