Enrere queda la Fira de Maastricht (The European Fine Art Fair), la més important del planeta en art i antiguitats. S’han complert les expectatives i la fira celebra un reeixit resultat de vendes. Segons els informes econòmics realitzats per Clare McAndrew, el 2013 el mercat de l’art ha deixat enrere la crisi gràcies al dinamisme dels Estats Units i a l’increment de preus que han tingut les obres dels artistes de postguerra i contemporanis, la qual cosa ha permès recuperar els nivells de vendes, similars al d’anys abans de la recessió. Per tant, estem a punt de tornar a veure un mercat de l’art ple d’eufòria en què les vendes, contra tot pronòstic, creixeran de manera sorprenent. No sé si serà una nova fita en la història del mercat de l’art o bé el cant del cigne, ja que a aquest ritme les xifres poden ser de vertigen. Segons l’informe publicat per la fira Tefaf, el volum total de vendes del mercat internacional d’art i antiguitats aconseguit el 2013 se situa en els 65.000 milions de dòlars, amb un increment del 8% respecte de l’any anterior molt a prop dels 65.900 milions de l’exercici del 2007, abans d’entrar en la crisi econòmica mundial. Els Estats Units consoliden la seva primera posició amb un 38% de la quota de mercat gràcies a l’increment del 25% de les vendes el 2013, un fet significatiu que el porta una altra vegada a liderar el mercat. Per la seva banda, la Xina –amb un percentatge del 24%– està en segona posició, i dóna símptomes de tornar a recuperar de manera molt cauta i segura un mercat que havia caigut estrepitosament el 2012. De tota manera, el gegant asiàtic es consolida en primera posició pel que fa a l’art emergent amb una facturació que s’acosta als 15.700 milions de dòlars, en què les pintures i la cal·ligrafia xinesa són les principals protagonistes. L’informe també assenyala que una de les vulnerabilitats del mercat xinès és la manca de pagament i el retard del cobrament de les adjudicacions en subhasta, la qual cosa fa dubtar molt de la realitat d’un mercat que aspira a liderar el món. En tercer lloc, i sense sorpreses, el Regne Unit aconsegueix una quota del 20%, malgrat retrocedir 3 punts respecte de l’any anterior. Per tant, els EUA, amb un 38%; la Xina, amb un 24%, i el Regne Unit, amb un 20%, sumen un 82% del mercat mundial d’art i antiguitats, juntament amb el conjunt de la Unió Europea, amb un 32%, arribem a un total del 94%.
L’autora de l’informe manifesta que “després d’una forta recuperació del 2010, el mercat global d’art ha experimentat uns resultats desiguals en diferents sectors i països”. El mercat està convuls i ningú vol perdre posicions: volen jugar en una Champions a un ritme frenètic. Tots escalfen motors per a la següent cita del mes de juny. I és que Art Basel ja ha començat la seva carrera. Del 19 al 22 de juny del 2014 se celebra a Basilea la fira d’art més important del món de l’art contemporani. Amb més de 300 expositors i més de 60.000 col·leccionistes d’alt nivell adquisitiu, aquest esdeveniment marca, sense cap dubte, el pols del mercat de l’art mundial. Des d’obres dels més cotitzats artistes internacionals fins a noves promeses avalades per prestigioses galeries, la fira mostra un ventall que pot arribar a totes les butxaques. Encara que sigui dit de passada han de ser butxaques força dotades. Molt poques són les galeries del nostre país que poden participar en una fira d’aquesta categoria, ja que un comitè de selecció de rigorós prestigi selecciona aquelles que han demostrat estar en forma per competir. Perquè en el fons, a part del glamur, les festes, els esdeveniments culturals, les disquisicions intel·lectuals, Art Basel és una competició del més alt nivell.
A la imatge, Tefaf 2014. Foto Harry Heuts.