Sitges es manté a l’avantguarda de l’art contemporani gràcies a la fundació Stämpfli que presenta des de 2010 les obres més significatives d’una cinquantena d’artistes reunits a l’esclafo de l’amistat que tots professen amb Peter Stämpfli i Anna Maria Torelló, un matrimoni que com el pastor i la sirena de la sardana d’Enric Morera han plantat la seva cabana d’amor i art a Sitges, i més exactament al carrer d’En Bosch, un dels més antics i encisadors indrets del poble que captivà també a Santiago Rusiñol, prototip d’artista total i príncep modernista.
La fundació Stämpfli - Art Contemporani, des de la seva inauguració en l’edifici de l’antic mercat del peix, ha combinat la presentació del seu fons fundacional amb exposicions individuals dedicades als artistes cedents en origen com l’islandès Erró, el francès JacquesVilleglé i ara Miguel Chevalier, mexicà d’origen i fincat a França. També s’ha pogut veure l’exposició Cinetik!, organitzada amb motiu de l’exposició Dynamo, un segle de llum i moviment en l’art 1913 – 2013, celebrada a les galeries nacionals del GrandPalais de Paris, ambdues mostres sota comissariat de SergeLemoine, professor emèrit de La Sorbonne i ex-director del Museu d’Orsay.
En la línia de presentar l’art dels artistes que participen d’un projecte fundacional basat en l’amistat entorn de Pere Stämpfli, en el contxet del discurs dels noveux realistes i de les tendències dels anys seixanta com són el pop art, op art i art cinètic, les obres de Miguel Chevalier van més enllà d’aquesta classificació genèrica i plantegen el píxel com a unitat primigènia per a les seves creacions, algunes de les quals es mostren damunt pantalles de plasma i altres són projeccions de llum que interactuen amb el moviment dels espectadors.
Miguel Chevalier va néixer a Mèxic el 1959 i actualment viu i treballa a París on ha estudiat art i arqueologia i arts visuals a Nova York. Pioner de l’art numèric ha exposat amb el grup del fractalistes. El seu art és eminentment experimental i utilitza les noves tecnologies com a mitja de realització dels seus treballs. Natura i artifici són conceptes que Miguel Chevalier repensa aplicant-hi processos tecnològics actuals, programes informàtics i dispositius que capten el moviment i el transformen en formes orgàniques que es mouen i creixen imitant els organismes vegetals o els moviments dels essers vius. Les seves instal·lacions de projeccions interactives actualment es poden veure no només a la Fundació Stämpfli de Sitges sinó que es presenten a Shangay en el KAF o K11 Art Foundation on ha disposat Metamorfosis del virtual. També a Ceret en el museu d’art modern on Chevalier hi ha mostrat Paradisos artificials i a la Domaine Chaumont a la ribera del Loira on ha participat amb una instal·lació de realitat interactiva en el festival internacional de jardins. Miguel Chevalier ha portat a Sitges algunes escultures que tenen el píxel com a principi constructiu, aquest píxel fet forma esdevé Voxel, volum que peça a peça compon el cos humà d’un pensador dempeus, recreant la figura clàssica del pensador de Rodin. Encara més interessants són les petites escultures que pengen del sostre que han estat realitzades amb una impressora de tres dimensions. Aquests cossos geomètrics duen el títol de radiolaris digitals i fan referència a les formes dels esquelets minúsculs d’una classe de protozous ameboides. Miguel Chevalier està considerat l’artista digital per excel·lència, ara i fins al 12 d’octubre Sitges serà el baluard des d’on el seu art es projecta a tots colors i pren forma tridimensional.