Baner-1280x150-px

Notícies

“L’Onze de Setembre de 1714” d’Estruch surt del seu emplaçament per ser restaurat

“L’Onze de Setembre de 1714” d’Estruch surt del seu emplaçament per ser restaurat
bonart barcelona - 25/07/14
El 24 de juliol es va dur a terme el desmuntatge d’una de les obres més emblemàtiques de la iconografia dels fets de l’11 de setembre, L’Onze de setembre de 1714 d’Antoni Estruch. El quadre, de grans dimensions, es trasllada al Museu d’Història de Catalunya per ser restaurat i exposat al públic a partir del 6 de setembre amb motiu de la commemoració del Tricentenari. L’Onze de setembre de 1714 interpreta el moment en què el conseller en cap Rafael Casanova cau enarborant la bandera de Santa Eulàlia en defensa del Baluard de Portal Nou de Barcelona. Realitzada l’any 1909, l’obra era coneguda aleshores com La mort d’en Casanoves, ja que encara es creia que el personatge havia mort durant el setge de Barcelona. Les grans dimensions del quadre –4 metres d’amplada per 2,5 metres d’alçada–, i que es troba exposat al vestíbul de l’antiga seu de Caixa Sabadell (actual Espai Cultura – Fundació Sabadell 1859), han comportat una complexa operació de desmuntatge i de trasllat que ha estat conclosa amb èxit per l’equip de conservadors i restauradors del Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya. En primer lloc, s’ha procedit a la retirada del vidre protector, que s’ha dut a terme coordinadament amb una empresa especialitzada, per prosseguir amb el desmuntatge de la tela i del bastidor. L’obra, que presenta un bon estat de conservació, tornarà a ser muntada al Museu d’Història de Catalunya, on l’equip del CRBMC durà a terme una intervenció curativa sobre el quadre, que consistirà en eliminar la brutícia més superficial, i fixar i reintegrar un pocs punts de policromia que estan en un estat més delicat. L’Onze de setembre de 1714 d’Antoni Estruch és propietat de la Fundació Antiga Caixa Sabadell 1859. Va ingressar el 12 de novembre de 1923 a l’entitat bancària per saldar el crèdit que la caixa va concedir al pintor Antoni Estruch per anar a Argentina, d’on ja no va tornar mai més. El seu avalador, Antoni Oliver Turull, pare del futur poeta Pere Quart (Joan Oliver), el va lliurar finalment a Caixa Sabadell el 1923. L’obra, que es va presentar públicament per primera vegada a la galeria d’art de la Sala Parés de Barcelona el 1909 va tenir molt poca repercussió i difusió ja que tot seguit va passar a ser custodiada a casa de l’avalador d’Estruch. Un cop va ingressar als fons d’art de Caixa Sabadell, l’obra va tenir una difusió molt ràpida per esdevenir la imatge més popular de l’onze de setembre, juntament amb l’estàtua de Casanova de Rossend Nobas. Una popularitat que ha arribat fins als nostres dies i que ha esdevingut la imatge de l’exposició central dels actes commemoratius del Tricentenari, 300 onzes de setembre. 1714-2014, que es pot visitar al Museu d’Història de Catalunya fins al 28 de setembre de 2014.  El quadre s’exposarà al públic a partir del 6 de setembre, uns dies abans de la celebració de la Diada.
Nial nou-180x178M_Online_BONART_180X180-25

Et poden
Interessar
...

Bonart_banner-1280x150_FONS-AVUI-90