La galeria Cadaqués Dos reivindica la figura del pare de l’art pop britànic i la seva relació amb la vila empordanesa a través d’un doble homenatge expositiu.
Corria l’estiu del 1963 quan Richard Hamilton (Londres, 1922-2011) va arribar a Cadaqués, tot seguint el rastre del seu admirat Duchamp. Comença així una intensa relació entre la vila empordanesa i el creador. Ara, cinquanta anys després, la galeria Cadaqués Dos, la que va impulsar i promoure l’obra de Hamilton a l’Estat espanyol i amb la qual va arribar a fer fins a catorze exposicions individuals, entre d’altres de col·lectives, li dedica un homenatge doble, a manera d’exposicions, totes dues comissariades pel galerista Huc Malla i per Vicenç Altaió.
Richard Hamilton. Cadaqués inclou obra gràfica, múltiples i originals, a més de peces que va fer en col·laboració amb altres artistes, com ara el mateix Duchamp, Roth i Daniel Zerbst. De fet, algunes de les obres, inèdites o poc conegudes, les va realitzar durant les seves estades a Cadaqués. “Per als artistes de gran renom i èxit internacional –escriu Altaió– el lloc de treball i d’arrelament, i d’aïllament és l’ultralocal. Per Miró, Mont-roig és una religió, i Dalí es manifestarà sempre un fanàtic radical de Cadaqués.” I és que aquesta localitat costanera marcarà, entre d’altres, l’evolució de Duchamp i Hamilton, i, per tant, és clau per comprendre el transcurs de l’art del segle XX. La mostra, que es presenta de manera cronològica separant les obres per èpoques i sèries, es pot visitar fins al 15 de setembre. És la segona part d’aquest projecte per recordar i reivindicar l’obra del pare de l’art pop britànic, que va trobar a Cadaqués un refugi creatiu i que es va iniciar amb Master in Print, mestre de múltiples. L’exhibició, que fins al 30 de juliol va donar el tret de sortida a la temporada d’estiu, va reunir obra gràfica i originals “per entendre –segons explica el mateix galerista– el sistema de producció de l’artista”. A més de gràfiques de l’Ulisses de James Joyce, s’hi van mostrar, entre altres rareses, estudis preparatoris en aquarel·la i llapis.
Malla, que l’any 2003 va reobrir la galeria Cadaqués per continuar el llegat del seu fundador, Lanfranco Bombelli, recorda: “Em vaig apropar a Hamilton pel meu interès en Duchamp, ja que ell en va ser el deixeble i gran desxifrador.” Tots dos, artista i galerista, compartien la mateixa passió per les creacions duchampianes, però finalment Malla es va acabar especialitzant justament en el treball de Hamilton.
Mentrestant, a 600 quilòmetres de distància, es presenta una vasta i completa retrospectiva de l’artista al Museu Reina Sofia, que, a través de Vicent Todolí, arriba directament de la Tate de Londres. “Les dues exposicions de Cadaqués –conclou el galerista, que també ha col·laborat en la mostra– complementen la de Madrid. Aquí exhibim altres peces i, sobretot, expliquem la relació, que és bàsica, entre Cadaqués i el creador.”
A la imatge, Els comissaris, Huc Malla i Vicenç Altaió, davant I’m dreaming on a white Christmas i I’m dreaming on a black Christmas de Richard Hamilton.