Denominació d’origen: col·lecció Belles Arts és el títol de l’exposició que organitza la Facultat de Belles Arts de la Universitat de Barcelona —l’única de Catalunya—, amb motiu del seu 35è aniversari. Del 3 al 26 de setembre, la Facultat exposarà a diferents espais de la ciutat de Barcelona una part del seu fons patrimonial, que per primera vegada es mostrarà al públic d’una manera tan extensa. Es tracta de vint-i-cinc peces distribuïdes en set localitzacions de la ciutat, entre les quals hi ha el Museu Nacional d’Art de Catalunya, la Fundació Vila Casas, el vestíbul de l’Edifici Històric de la Universitat o la mateixa Facultat. L’entrada és lliure.
"La mostra recull una selecció de les millors obres de professors i alumnes que han passat per la història de la Facultat i del que era abans l’Escola Superior d’Arts de Sant Jordi", explica Dolors Pulido, coordinadora del fons artístic patrimonial de la Facultat. Entre els artistes, trobem noms destacats, com els de Yago Hortal o Guim Tió. "Tenim obres primerenques d’artistes capdavanters, que recorren ara mateix el circuit català i internacional", destaca Pulido. Les obres exposades pertanyen a diferents èpoques i disciplines: la més antiga data de l’any 1945 i la més recent, del 2011. D’aquesta manera, la mostra permet observar com han anat evolucionant els processos de creació al llarg dels anys, tant des del punt de vista conceptual com des del punt de vista formal. "Un exemple: als anys seixanta, trobem que la majoria de peces de la col·lecció són pintures sobre tela. En l’actualitat, en canvi, la pintura sobre tela, l’escultura, etc. han anat donant pas a instal·lacions més complexes", assenyala Pulido.
Un dels principals objectius de l’exposició és obrir-se a la ciutat de Barcelona i donar a conèixer al gran públic la Facultat de Belles Arts de la UB com a centre promotor i creador d’art contemporani. "Per primer cop, mirem d’obrir-nos com a Facultat a la ciutadania i donar a conèixer allò que som i fem a la Universitat, amb una exposició d’aquestes característiques i dimensions", apunta Mar Redondo, vicedegana de Cultura i Estudiants de la Facultat de Belles Arts de la UB, que assumeix també les tasques de direcció i coordinació de la mostra, juntament amb Dolors Pulido i Teresa-M. Sala, professora i coordinadora del màster de Gestió del Patrimoni Cultural i Museologia de la mateixa Universitat.
L’exposició esdevé una oportunitat única d’apropar-se i conèixer, per primer cop, part del ric fons patrimonial de la Facultat. Un fons que consta d’un total de 1.549 obres catalogades, des dels anys quaranta fins a l’actualitat. "La UB, amb una política molt interessant i proactiva cap al reconeixement dels seus estudiants, va adquirint els millors treballs de cada curs, els quals conformen una part important d’aquest fons", destaca Redondo. "És un fons —continua— que té una mostra molt extensa cronològicament, i que té un valor molt interessant de la producció artística contemporània".
D’aquesta col·lecció, la mostra recull vint-i-cinc peces. Alumnes del màster de Gestió del Patrimoni Cultural i Museologia de la UB i també dels graus de Conservació i Restauració de Béns Culturals i de Disseny de la mateixa Facultat han estat els responsables de les funcions de comissariat, plantejament museogràfic, disseny gràfic, selecció i documentació de les obres, com a part de la seva formació.
L’exposició s’ha plantejat com una interpretació, una mirada transversal a la col·lecció de Belles Arts a partir de les relacions entre l’ètica i l’estètica. El discurs s’ha inspirat en un fet que va tenir lloc a la UB el 1965, quan el catedràtic d’Estètica José María Valverde, en solidaritat amb tres professors expulsats de la Universitat de Madrid per haver-se oposat obertament al règim franquista, va renunciar a la seva càtedra i va pronunciar una frase que va romandre en la memòria col·lectiva: "Nulla estetica sine etica, ergo apaga y vámonos" (no hi ha estètica sense ètica, així que pleguem). En aquest sentit, l’exposició pretén ser també «un homenatge a accions i actituds com la del professor Valverde, i convida a la reflexió sobre la capacitat de les arts de remoure consciències», expliquen des de l’organització.
"Denominació d’origen: col·lecció Belles Arts" iniciarà el seu recorregut el dia 3 de setembre al quilòmetre zero, situat a la mateixa Facultat. L’exposició, que s’allargarà fins al 26 de setembre, es desplegarà al vestíbul de l’Edifici Històric de la Universitat i estarà present també en altres centres de la ciutat: el Museu Nacional d’Art de Catalunya, el Museu Can Framis-Fundació Vila Casas, la Biblioteca El Clot-Josep Benet, el Centre Cívic Can Deu i la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi.
La mostra és un projecte organitzat per la Facultat de Belles Arts de la UB, amb el suport dels vicerectorats de Relacions Institucionals i Cultura, i d’Estudiants i Política Lingüística, així com del Centre de Recursos per a l’Aprenentatge i la Investigació (CRAI) de la UB, entre d’altres.
Amb el decret del 14 d’abril de 1978, l’Escola Superior de Belles Arts de Sant Jordi es va convertir en l’actual
Facultat de Belles Arts de la Universitat de Barcelona. Va esdevenir així la denominació d’origen dels ensenyaments universitaris de les arts al nostre país, dels quals enguany es commemoren els 35 anys d’existència.
Es tracta de l’única Facultat de Belles Arts de Catalunya. Cada any rep 400 alumnes de nou ingrés en els seus tres graus: Belles Arts, Conservació i Restauració de Béns Culturals, i Disseny. També ofereix sis màsters europeus i quatre doctorats, tres dels quals amb menció de qualitat. Per aquesta Facultat han passat artistes destacats, com ara Miguel Noguera, Francesc Ruiz, Marcel·lí Antúnez, Núria Güell, Mapi Rivera o Eulàlia Valldosera.