La jornada mercat d’art, col·leccionisme i museus organitzada pel Consorci del Patrimoni de Sitges en col·laboració amb el departament d’art i musicologia de la Universitat Autònoma de Barcelona ha esdevingut una cita ineludible en el calendari dels especialistes i estudiosos del col·leccionisme català. La jornada tingué lloc el 10 d’octubre en l’àmbit del Saló d’Or del palau Maricel de Sitges com ha estat habitual en les passades edicions. Enguany les temàtiques de les ponències varen abastar diverses perspectives i una variada temàtica escollida pels coordinadors científics Bonaventura Bassegoda i Ignasi Doménech.
L’estat de la qüestió del col·leccionisme de fotografia a Catalunya va ser abordat per la doctora Maria de los Santos Garcia Felguera i professora titular del departament d'Humanitats de la Universitat Pompeu Fabra. La seva ponència va ser més que una aproximació a cinc tipologies de col·lecció: la familiar com la de Just Benet a Santes Creus, la dels Moragues a Valls o ls dels Blanchard a Sant Joan de les abadeses; un altre tipus de col·lecció seria la institucional amb caràcter públic, pedagògic, i aquí va posar com a exemple la col·lecció fotogràfica de la Reial Acadèmia de Belles Arts Sant Jordi de Barcelona. Una tercera tipologia és la col·lecció fotogràfica d’artista com la d’Enric Monserda i Vidal ( Barcelona 1851–1926). Com a exemple d’una col·lecció de viatger comentà la d'Eduard Toda i Guell (Reus 1855- 1941) consul a la Xina i a Egipte. La darrera de les tipologies però no per això menys important és la col·lecció enciclopèdica amb voluntat d’esdevenir museu i l’exemple que comentà fou la col·lecció de Carles Duran Torrens a Terrassa d’atzarosa vida i destí. Rosa Creixell, professora de la Universitat de Barcelona i comissaria de les exposicions Estances privades. Mobiliari i arts decoratives a Sabadell. 1830-1870 (Museu d’Art de Sabadell, 2000) i Alguns mobles singulars (Fundació Privada Mascort, 2010), va tractar de la col·lecció privada Mascort a Torroella de Montgrí fent un perfil del col·leccionista Ramon Mascort i detallant cada un dels camps que componen una col·lecció viva, variada i amplia.
El conservador dels museus de Reus, Jaume Massó, va endinsar l’auditori de la 3ra. Jornada en la temàtica de l’arqueologia i el col·leccionisme il·lustrats a Tarragona (1760–1830) posant l’èmfasi en la bibliografia, les fonts epigràfiques, els monuments i les restauracions, posant-ho en el context històric i incidint en el paper destructor que els francesos, suposadament gent il·lustrada, van tenir quan van deixar Tarragona el 1813 en dinamitar parts de la muralla romana. Molt interessant fou la ponència de NàdiaHernàndez, directora de la Fundació Godia, que explica la formació d’una inèdita col·lecció de tapets formada per més de dos-cents artistes l’any 1971 per tal d’homenatjar Pau Picasso en el seu 90è aniversari. El context polític i social d’aquells anys fou abastament documentat posant al descobert les tensions polítiques i els atacs a la cultura a través d’atemptats a galeries d’art i crema de biblioteques.
En la sessió de tarda Francesc Miralpeix de la Universitat de Girona i especialista en el pintor barroc Viladomat, va voler acostar-nos a un mossèn col·leccionista de llibres i gravats a més de ventalls, armes, pipes, mobiliari, monedes, medalles i guixos entre molts d’altres endimaris que aquest Mossèn Pere Valls col·leccionà entre Barcelona i Olot els anys 1845 a 1925.La col·lecció artística personal de Victor Balaguer i les col·leccions de nines i joguines en especial la de Lola Anglada varen tenir Mireia Rosich i Pere Capellà com a ponents en una jornada interessantíssima en què es presenta el llibre corresponent a les ponències de l’any anterior.