L’Ajuntament de Girona celebra un any més el Dia Mundial del Patrimoni Audiovisual i ho fa amb dos actes que tindran lloc el mateix dia 27 d’octubre al Museu del Cinema, a partir de 2/4 de 8 del vespre. Es tracta de la conferència “Els altres: una visió del retrat a Girona”, que anirà a càrrec del tècnic d’arxius del Centre de Recerca i Difusió de la Imatge (CRDI) David Iglésias, i de la presentació de l’àlbum de fotografies japonès (ca. 1885-1890), que anirà a càrrec del director del Museu del Cinema, Jordi Pons.
La conferència de David Iglésias tractarà sobre els diferents vessants d'aquest gènere fotogràfic, com ara el retrat d’afirmació personal dels primers anys de la fotografia, el retrat psicològic, el retrat artístic, el retrat antropològic o el retrat social. S'exposarà l'evolució històrica de les galeries fotogràfiques a la ciutat de Girona des dels inicis del negoci als anys seixanta del segle XIX i en relació amb l'evolució tecnològica de la fotografia. Finalment es donaran les claus per a la cerca d'imatges dels propis avantpassats, els altres, uns retrats que recobren vida en el moment de ser interpel·lats.
Pel que fa a l’àlbum, es tracta d’un dels objectes més singulars de la Col·lecció Tomàs Mallol que recentment ha estat objecte de restauració i que formarà part de l’exposició permanent del museu. Conté un centenar de fotografies datades entre 1885 i 1890 realitzades amb el procediment fotogràfic de l’albúmina. Cada fotografia està delicadament acolorida a mà i les tapes de l'àlbum són de fusta lacada de vermell, negre i or vell.
Aquests àlbums eren objectes de luxe destinats especialment a viatgers, turistes o residents estrangers al Japó. Eren un record dels costums, la gent, les ciutats, els paisatges i el patrimoni del Japó en un època, a finals del segle XIX, en què tot allò provinent de l'Orient, i especialment del Japó, estava de moda a Occident i tenia una influencia notable sobre les arts (japonisme). Alguns d'aquests àlbums s'exportaven també a Europa i Amèrica del Nord.
Aquest tipus de fotografia fou popularitzat per l'estudi fotogràfic de Felice Beato (Yokohama) a partir de 1866. Les fotografies de Beato van tenir un gran èxit i marcaren l'estil que van seguir els estudis fotogràfics japonesos posteriors. Es caracteritzaven per l'acoloriment de fotografies a mà realitzat per artistes especialitzats en l'acoloriment dels gravats xilogràfics tradicionals del Japó. La temàtica, molt del gust occidental, era de paisatges, urbans o de la natura, gent i costums del Japó.
Per indicis indirectes, podem afirmar que l'àlbum del Museu del Cinema fou realitzat per l'estudi fotogràfic A. Farsari & Co. situat a la ciutat japonesa de Yokohama. Aquest estudi, un dels més importants a la seva època, va contribuir significativament al desenvolupament de la fotografia comercial al Japó a finals del s. XIX. Va perfeccionar la pràctica de presentar les fotografies en àlbums, convertint aquests en objectes de luxe. Les seves fotografies es caracteritzen per l'excel·lència formal, tot i que en el seu catàleg hi ha obra de diversos fotògrafs, a banda de les del mateix Farsari.
L'àlbum que conserva el Museu del Cinema és un clar exemple de la fotografia feta per estudis japonesos a finals del s.XIX, en què el tema principal, la composició i l'acoloriment eren una combinació de la tècnica fotogràfica occidental amb la tradició artística japonesa. Aquests fotògrafs van crear les imatges, la iconografia, per la qual es coneix el Japó de l'Era Meiji i com aquest país es va donar a conèixer al món. Tot i que aquest tipus de fotografies es poden trobar sovint en centres patrimonials especialitzats o en cases de subhastes, és més estrany trobar-les presentades en forma d'àlbum de luxe, com el que es conserva en el Museu del Cinema.
A més dels treballs de recerca i restauració, el Museu del Cinema ha realitzat un audiovisual que mostra una selecció de les fotografies, i que es pot visualitzar al seu canal de
YouTube. Les fotografies també es poden veure també a
Flickr.
L’any 2007 es va celebrar per primera vegada de forma oficial la declaració de la UNESCO del Dia Mundial del Patrimoni Audiovisual (27 d’octubre). Aquesta data s’ha establert com a esdeveniment anual per part de la
UNESCO i ofereix un punt de trobada internacional per als centres de tot el món que conserven i difonen el patrimoni audiovisual, per tal de celebrar i reconèixer el valor d'aquesta documentació per a les futures generacions. L’eslògan per el 2014 és: “Arxius en risc. Molt més per fer”.
A les imatges, llibre de retrats gironins i una foto de l’àlbum de fotografies japonès.