Imma Prieto és la nova directora del museu de la Fundació Es Baluard de Palma. Aquest procediment s'ha desenvolupat amb la voluntat de seguir les bones pràctiques als museus i centres d'art, el que ha determinat que sigui un jurat independent d'experts qui ha triat el millor projecte per al museu.
La Comissió de Valoració d'aquest procés, convocat el passat 21 de març per la Fundació Es Baluard i que va rebre un total de 24 candidatures, ha estat formada per Ferran Barenblit, director del Museu d'Art Contemporani de Barcelona MACBA, Rosa Ferré, directora Artística de Matadero Madrid, Karin Ohlenschläger, directora de Actividades de Laboral, l'artista Daniel Garcia Andújar, la comissària independent Neus Cortès, la gestora cultural especialitzada en art contemporani Eva Mulet i el comissari independent i exdirector del Irish Museum of Modern Art Enrique Juncosa.
En el primer acte públic des de la reconstitució del Patronat de la Fundació Es Baluard i la renovació dels seus membres el passat dia 1 d'octubre, la nova presidenta del Patronat, Catalina Cladera, ha apuntat que "ara també estrenem un nou cicle al museu, liderat per Imma Prieto, una cara nova al capdavant d'aquest projecte coral, generador de cultura i que ha aconseguit connectar amb els mallorquins i mallorquines i amb l'àmbit artístic internacional".
La directora Imma Prieto ha defensat en roda de premsa que cal pensar el museu "com un espai obert al servei de la ciutat, entès com a generador de coneixement i capaç d'activar l'esperit crític". En aquest sentit, ha explicat que entre els principals objectius es troben l'excepcionalitat i la internacionalització del museu.
Pel que fa al seu projecte museístic, Prieto ha assenyalat que la primera línia d'investigació per Es Baluard, titulada "Col·lecció. Arxiu i Memòria visual", es concep com una manera de "relacionar els fons del museu i diferents arxius amb teories culturals de la nostra contemporaneïtat, que construirà una xarxa historiogràfica amb institucions culturals i associacions de les Illes Balears, reescrivint el relat de la pròpia Col·lecció".
La segona línia, "Ciutat. Art i Comunitats", es proposa establir un vincle entre imatge, urbanisme, societat i teories de la cultura. D'aquesta manera, es pretén "cartografiar la pluralitat de realitats visuals i socials a partir de representacions urbanes, fluxos de població i el turisme, entenent la ciutat com a un organisme viu en transformació constant".
Finalment, la nova directora del museu ha expressat que "Imaginaris i visualitats", la tercera línia del projecte, es constitueix des de la "reinserció dels imaginaris en processos on es creuen sabers artístics i socials, definint imaginaris que agafen des de la teoria fins a la pràctica". D'aquesta manera, l'objectiu és "acostar-se a les problemàtiques socials i narratives històriques pensant en el futur".
Imma Prieto entra en substitució de Nekane Aramburu (març de 2013 - març de 2019) i s'incorpora amb un contracte de quatre anys, prorrogable durant dos anys més i amb la possibilitat de prorrogar-se per anys successius fins finalitzar aquest període de sis anys. La retribució de la directora serà de 60.000 euros bruts anuals.
Prieto és comissària independent, escriptora i professora d'art contemporani i nous mitjans a l'EU-Eram de la Universitat de Girona. Com a comissària ha desenvolupat projectes d'exposició en l'àmbit internacional i nacional com TEMP Art Space (Nova York), Palazzo Ca'Tron (Venècia), MUCA (Roma de Ciudad de Mèxico), Biennal de l'Istme Centreamericà (Guatemala) i al MNAC Museu Nacional d'Art de Catalunya, Fundació Miró, Fàbrica de Creació Fabra i Coats, La Virreina Centre de la Imatge, Fundació Vilacasas, Arts Santa Mònica, Museo Extremeño e Iberoamericano de Arte Contemporáneo, TEA Tenerife Espacio de las Artes, Artium Centro Museo Vasco de Arte Contemporáneo, Bòlit Centre d'Art Contemporani de Girona, entre d'altres.
Col·labora en diferents catàlegs, llibres d'investigació i escriu amb regularitat al suplement Cultura/s de La Vanguardia i en les plataformes digitals A*Desk i Campo de Relámpagos. Ha estat manager del grup de recerca europeu ELAA (European Live Art Archive 2008-2012), format per la Universitat de Girona, la Universitat d'Oxford i la residència d'artistes Glaugair de Berlin.
D'altra banda, també col·labora amb altres grups de recerca internacional com Émergence de l'art vidéo a Europe (1960-1980), format per la Université Paris 8. La seva pràctica professional es desenvolupa a partir d'un diàleg entre comissariat, investigació i escriptura. L'any 2017 va realitzar el seu primer documental 'Eco de Primera Mort' i el 2018 li van atorgar el Premi Internacional a la crítica d'Art GAC.