Joan Vehí ja ho té quasi tot a punt perquè, abans de finals del 2014, es presenti la seva fundació a Cadaqués. “Amb la junta ja hem signat els estatuts perquè es pugui concretar i donar forma al projecte”, assegura. El que també està llest és l’inventari de tot el material del qual disposa. El fons acumula 100.000 negatius “comptats i catalogats”; una col·lecció amb més de 650 càmeres fotogràfiques (la més antiga data del 1864), que ha anat atresorant gràcies a donacions privades, i unes 600 plaques de vidre. En definitiva, un material “valuosíssim”, segons el mateix Vehí. La idea és que l’estructura de la fundació privada serveixi per mantenir i preservar el llegat i el patrimoni del fotògraf sense disgregar-lo.
Acords en construcció. La seu de la fundació, que funciona de facto des de fa anys a Cadaqués, estarà situada, com fins ara, als baixos de la casa-taller del retratista, on es realitzen exposicions periòdiques “amb un gran nombre d’assistents”. Després de diverses anades i vingudes, Vehí explica amb certa decepció que “finalment l’Ajuntament de Cadaqués no entrarà de moment en la primera fase del projecte de la fundació, però esperem que ho faci en el futur i estem treballant en aquest sentit. Sabem que no és fàcil però veiem clau que ens públics i privats puguin acabar col·laborant en la construcció cultural de la realitat cadaquesenca i, de retruc, catalana”. El que sí que estan previstes, però, són col·laboracions puntuals, a manera d’exhibicions, amb altres institucions del país, com ara La Virreina de Barcelona o la Fundació Gala Salvador Dalí de Figueres. A més, tenen la intenció d’elaborar un programa d’activitats, “tot i que –puntualitza– encara està una mica verge, però la idea és fer xerrades i tallers a l’entorn de la col·lecció”. De fet, ara fa tot just deu anys, coincidint amb el centenari del naixement de Dalí, i amb l’ajuda, entre d’altres, del comissari Pere Maset, es van començar a exhibir part de les instantànies de l’arxiu. Ara, per tirar endavant aquesta empresa, formada per un material tan atractiu i magnètic, Vehí s’ha envoltat de gent de Cadaqués i de la seva màxima confiança i respecte –Francesc Guillamet, fotògraf d’El Bulli; el cineasta Ventura Pons; Jaume, mossèn de la vila, entre d’altres– que sap que vetllaran per la fundació, de la qual Antoni Vives (en l’actualitat, tercer tinent d’alcalde de l’Ajuntament de Barcelona) serà el president i Vehí, el president honorífic.
De fuster a fotògraf. Per conèixer la història d’aquesta peculiar i interessant col·lecció, però, és necessari que retrocedim una seixantena d’anys en el temps. Corria l’any 1952 quan un jove Joan Vehí, fuster de professió i fotògraf aficionat, va començar a treballar al taller de Salvador Dalí, preparant els marcs i les caixes per transportar, per exemple, els llenços del creador. A poc a poc, es va guanyar la confiança de l’artista i al llarg de més de tres dècades esdevindria el fotògraf involuntari –i gairebé exclusiu– del pintor empordanès. “Crec que em va donar tanta llibertat de moviment –recorda amb modèstia– perquè va veure que no ho feia per negoci sinó que de manera natural portava sempre la càmera a sobre, a punt per disparar.” Les seves imatges, sens dubte, tenen un valor i una màgia innegables i mostren el Dalí més íntim i, sovint, inèdit. A aquestes instantànies del geni del surrealisme, a qui va retratar fins a principis dels vuitanta, quan la salut de Dalí es va començar a malmetre, però, cal afegir-hi les estampes que durant anys i panys va realitzar de la vida i la gent de Cadaqués. Per davant del seu objectiu han desfilat els personatges més il·lustres, artistes i intel·lectuals, que passaren per la localitat, però també ha estat el cronista d’esdeveniments públics i privats, del dia a dia, de la població empordanesa. I, fent memòria, se’n recorda que, durant molt de temps, la seva càmera era l’única que hi havia al poble, i va ser justament així com va aconseguir donar forma a aquest mostrari valuós de la quotidianitat de Cadaqués.
A la imatge, Joan Vehí (Foto Francesc Guillamet).