Un total de 7.263 ciutadans han votat per elegir “10 escultures universals a l’espai públic de Barcelona”, una iniciativa de l’organització Capital de la Cultura Catalana amb motiu de la capitalitat cultural Barcelona 2014, desenvolupada amb l’objectiu de col.laborar amb la promoció del ric patrimoni escultòric que la ciutat de Barcelona té en els seus espais públics.
Les obres elegides, d’entre cinquanta candidatures que hi aspiraven, són les següents: El Drac (1903) d’Antoni Gaudí; El Desconsol (1907) de Josep Llimona; Dona i ocell (1983) de Joan Miró; Homenatge a Picasso (1983) d’Antoni Tàpies; Conjunt escultòric del Dr. Robert (1910) de Josep Llimona; La República (1934) de Josep Viladomat; Dama del paraigua (1884) de Joan Roig; El Gat (1987) de Fernando Botero; La Deessa (1910) de Josep Clarà i David i Goliat (1992) d’Antoni Llena.
Les 50 candidates a “Escultura Universal a Barcelona” han estat les següents: A Francesc Macià (1991) de Josep Maria Subirats; a Frederic Soler (1906) d’Agustí Querol; a Jacint Verdaguer (1924) de Joan Borrell i Nicolau; a Josep Anselm Clavé (1888) de Manuel Fuxà; a Mossèn Pere Relats (1979) de Josep Ricard; a Narcís Monturiol (1963) de Josep Maria Subirats; a Pau Casals (1976) d’Apel.les Fenosa; a Rafael Casanova (1888) de Rossend Nobas; al Doctor Trueta (1978) de Josep Ricard; Arbres bessons (2001) d’Arata Isozaki; Barcino (1994)de Joan Brossa; Canvi (1990) de Aiko Miyawaki; Columnes de terme (1988) de Xavier Corberó i Olivella?El llarg viatge (1992) de Francesc Torres Montsó; Conjunt escultòric Dr. Robert (1910) de Josep Llimona; Conjunt escultòric Font de Ceres (1825) de Celdoni Guixà; Conjunt escultòric Font de la Diana (1913) de Venanci Vallmitjana; Cristòfol Colom (1888) de Rafael Atché; Dama del paraigua (1884) de Joan Roig i Solé; David i Goliat (1992) d’Antoni Llena; Dell'Arte (1990) de Jaume Plensa; Dona i ocell (1983) de Joan Miró; El Desconsol (1907) de Josep Llimona; El Drac (1903) d’Antoni Gaudí; El Forjador (1914) de Josep Llimona; El Gat (1987) de Fernando Botero; El Mur (1984) de Richard Serra; El nen de la rutlla (1961) de Joaquim Ros i Bofarull; Elogi de l’aigua (1987) d’Eduardo Chillida; Els genets i els aurigues (1928) de Pau Gargallo; Flama (1999) de Ricard Vaccaro; Forma 212 (1957) de Josep Maria Subirats; Homenatge a Picasso (1983) d’Antoni Tàpies; Homenatge als castellers (2012) d’Antoni Llena; L’Empordà. Oda nova a Barcelona (1961) d’Ernest Maragall Noble; L’Estel ferit (1992) de Rebecca Horn; La Deessa (1910) de Josep Clarà; La Jirafa coqueta (1972) de Josep Granyer i Giralt; La Porta de Sarrià (1992) d’Emili Armengol; La República (1934) de Josep Viladomat; La Sardana (1966) de Josep Cañas; Miraestels (2006) de Robert Llimós; Mistos (1987) de Claes Oldenburg i Coosje van Bruggen; Mitjó (2010) d’Antoni Tàpies; Núvol i Cadira (1990) d’Antoni Tàpies; Peix (1992) de Frank Gehry; Poema visual transitable en tres parts (1984) de Joan Brossa; Sagrat Cor del Tibidabo (1935/1961) de Frederic Marés / Josep Miret; Sant Jordi a cavall (1925) de Josep Llimona i Una habitació on sempre plou (1992) de Juan Muñoz.
La campanya “10 escultures universals a Barcelona” és la segona que l’organització Capital de la Cultura Catalana realitza enguany a Barcelona, amb motiu de la capitalitat cultural 2014. L’anterior va ser “10 pintures universals a Barcelona”, que va tenir també una àmplia participació ciutadana.
A la imatge, detall de "Dona i ocell" de Joan Miró.