El Greco. La mirada de Rusiñol és una exposició organitzada per la Fundació Francisco Godia de Barcelona amb la col·laboració amb el Consorci del Patrimoni de Sitges, amb una visió renovadora de la figura de Doménikos Theotokópulos (
Càndia,
Creta,
1541 -
Toledo,
7 d'abril de
1614). Explica el descobriment i la fascinació de Rusiñol per El Greco, la influència que va tenir sobre la trajectòria de l’artista català. Recorda que a finals del segle XIX El Greco no formava part del cànon de l’art espanyol del segle d’Or. Santiago Rusiñol en va fer un precedent i un model: va dur a terme una tasca de divulgació i proselitisme i va convertir la pintura de El Greco en el punt de partida d’una nova manera d’entendre la creació, com una manifestació de l’esperit, enfront del materialisme de l’època industrial. L’exposició reuneix 40peces, entre les quals un seguit d’obres de El Greco de museus i col·leccions privades. Es podrà visitar a la Fundació Francisco Godia del 5 de desembre de 2014 al 2 de febrer de 2015. L’exposició compta amb la col·laboració de l’Obra Social “la Caixa” que organitzarà l’exposició l’any 2015 a CaixaForum Palma i y CaixaForum Saragossa.
Rusiñol va descobrir El Greco a París, mitjançant el seu amic Ignacio Zuloaga, i en va ser un dels primers col·leccionistes. En els darrers anys del segle XIX va adquirir
Les llàgrimes de Sant Pere i la
Magdalena penitent amb la creu, que va incorporar al Cau Ferrat. El Greco va esdevenir un model per als artistes més innovadors del canvi de segle, que en van adoptar les atmosferes vagoroses, les pinzellades melancòliques i l’espiritualitat afinada. Aquesta reivindicació de Rusiñol va resultar decisiva en la revalorització d’un artista marginat de la tradició pictòrica espanyola. Les obres que Rusiñol havia comprat a París, van arribar al Cau Ferrat en processó pels carrers de Sitges en la Tercera Festa Modenista de 1894, envoltades dels artistes, escriptors i músics més importants del moment. L’acte, un happening
avant la lettre va ser un acte d’afirmació artística i una exaltació dels valors espirituals de l’art, amb una dimensió popular i una projecció ciutadana.
Modernisme i col·leccionisme
El Greco. La mirada de Rusiñol és una exposició única, que conjuga la investigació amb l’oportunitat de contemplar a Barcelona un conjunt que inclou obres de El Greco de col·leccions privades que mai no s’han vist a Barcelona combinades amb obres modernistes i documents. Forma part dels actes del Quart Centenari de la mort de El Greco, que s’han celebrat al llarg del 2014 i n’és d’alguna manera el colofó. Recull les obres de el Greco a Catalunya, procedents del Cau Ferrat, el Museu Nacional d’Art de Catalunya i de col·leccions privades; ;aporta documentació i elements per a l’estudi de la recepció i la interpretació de l’obra del pintor. Al costat d’una àmplia selecció de pintures de Rusiñol, entre les que destaquen
La morfina o
Paroxisme del novici, que reprodueixen una atmosfera espiritual. També s’hi poden contemplar obres de Laureà Barrau, Ramon Pichot, Ramon Casas, Francesc Labarta, Darío de Regoyos, Ignacio de Zuloaga i un espectacular dibuix de Picasso,
Retrat d’un desconegut a l’estil del Greco del Museu Picasso, que ajuden a reviure la passió de Rusiñol per El Greco. La recuperació i revaloració del Greco es presenta com una obra coral, en la qual intervenen artistes i escriptors que dialoguen amb la seva obra i en transfereixen els valors cap a la modernitat.
L’exposició està organitzada per la Fundació Francisco Godia amb col·laboració amb Consorci del Patrimoni de Sitges, l’entitat que s’encarrega de preservar i difondre el llegat del Cau Ferrat, residencia de Santiago Rusiñol, un museu singular i un dels principals nuclis del modernisme artístic i literari. Rusiñol és un dels pintors representats a la Fundació Francisco Godia, on el modernisme ocupa un lloc molt important. Vinyet Panyella, biògrafa de Santiago Rusiñol i directora del Consorci del Patrimoni de Sitges, i la historiadora de l’art Nadia Hernández, han estat les comissàries de l’exposició que vol posar de relleu la importància de l’aportació cultural del modernisme i la contribució del col·leccionisme privat a la conservació i l’estudi del patrimoni artístic.
El Greco a Catalunya: història d’una passió
El relat de l’exposició reconstrueix la història de la recepció de l’obra del Greco a Catalunya i mostra la seva influència en la pintura de Rusiñol--la gama cromàtica o els cels ennuvolats amb reflexos policromats—, l’ambient i l’esperit: el misticisme que es tradueix en una mirada interior. Al mateix temps, vol transmetre al públic d’avuila passió ideològica i estètica de Rusiñol per l’obra del Greco, la voluntat de rellegir-lo en el context de la sensibilitat del canvi de segle, del subjectivisme i el simbolisme. Des d’aquest punt de Rusiñol connecta El Greco amb la modernitat i les avantguardes.
Per a Vinyet Panyella Rusiñol fa de pont entre El Greco i Picasso. N’és testimoni un dels retrats de Rusiñol per Picasso de l’època dels 4 Gats i dos retrats de desconeguts que s’inclouen en l’exposició: “La influència del Greco en Picasso es revela del traç a l’estructura en altres passatges picassians així com també en l’expressió de les figures representades i el rerefons de les obres que s’inclouen en l’època blava fins i tot més enllà. ” En el text del catàleg, Vinyet Panyella destaca també ela influència de El Greco en les composicions de Picasso i analitza de quina manera és present en les obres que Picasso va pintar després del suïcidi del seu amic Casagemas.
“La difusió de la figura del Greco va afavorir la propagació d’una sensibilitat nova que s’allunyava de l’objectivitat del naturalisme, de l’impressionisme i s’orientava cap a l’expressió de la subjectivitat –escriu Nadia Hernández en el text del catàleg— el compromís de Rusiñol va afavorir la consolidació d’un estat d’opinió que permetria l’aparició d’aquelles fórmules que exaltarien la independència del color i de la forma, l’aparició de les avantguardes.”
En el text que completa el catàleg de l’exposició, Ignasi Domènech, Cap de col·leccions dels Museus de Sitges, reconstrueix la trajectòria de les obres del Greco de les col·leccions catalanes: les dues versions del
Crist en la creu,una al MuseuNacional d’art de Catalunya procedent del llegat Santiago Espona i l’altra en una col·lecció particular,
Sant Joan Baptista i Sant Francesc d'Assís, al Museu Nacional d’Art de Catalunya procedent del llegat Francesc Cambó
, Sant Francesc en meditaciói
Santiago el menor i sant Simó, em col·leccions particulars.
El Greco 2014
L’exposició
El Greco. La mirada de Rusiñol forma part dels actes del IV Centenari de la mort de l’artista que s’ha celebrat al llarg de tot aquest any amb un programa d’activitats destinades a difondre el seu llegat: una gran exposició de la seva pintura a Toledo, una àmplia programació d’espectacles de teatre i musica i activitats científiques i de debat per aprofundir en el coneixement de la seva biografia i la seva obra, i reconstruir-ne el context cultural i històric. També s’ha convidat a artistes i fotògrafs contemporanis a acostar-se al seu treball i subratllar les seves connexions amb el món contemporani.
El Greco. La mirada de Rusiñol posa punt final a aquest programa.
A la imatge, Magdalena penitent.