S'A_BANER_BONART

Notícies

El 14 de desembre obres les portes el nou Museu del Disseny

El 14 de desembre obres les portes el nou Museu del Disseny
bonart barcelona - 10/12/14
El Museu del Disseny de Barcelona obre les portes el 14 de desembre després d’un llarg període de preparació, en el qual s’ha dut a terme una labor exhaustiva de restauració i un treball de fons per integrar les peces en un nou discurs, mitjançant quatre exposicions de mitjana durada (entre tres i cinc anys, segons el cas) que creen vincles entre obres i creadors de diferents períodes i de totes les disciplines: del segle IV a.C. fins avui, dels teixits medievals o la ceràmica d’Alcora a l’alta costura, la joieria contemporània o l’ecodisseny. Més que no pas com a objectes de col·lecció, preciosos i inabastables, les peces es presenten com a objectes per viure. D’aquesta manera, es convida a reflexionar els visitants sobre els camins que duen els objectes de la vida quotidiana fins al museu. Fins al 31 de gener de 2015 hi haurà portes obertes. El dia 14 de desembre obre al públic el nou Museu del Disseny de Barcelona. El museu és el resultat de la integració de les col·leccions del Museu de les Arts Decoratives, el Museu de Ceràmica, el Museu Tèxtil i de la Indumentària i el Gabinet de les Arts Gràfiques. Presenta tres tipus de col·leccions. En primer lloc, les col·leccions històriques d’arts decoratives, arts tèxtils i arts gràfiques de Barcelona que inclouen mobiliari, ceràmica, vidre, teixits, rellotges i papers pintats, entre molts d’altres objectes. En alguns casos es tracta de col·leccions úniques al món amb peces de gran repercussió cultural i impacte internacional. Al seu costat, les col·leccions de disseny gràfic, disseny industrial i disseny de moda que s’han reunit en les darreres dècades i que permeten realitzar diferents recorreguts per aquestes disciplines, des de començaments del segle XX fins a l’actualitat. Finalment les arts d’autor: ceràmica d’art, esmalt d’art, joieria d’art, disciplines amb una gran tradició i grans noms de referència al nostre país.  Els tres nuclis del Museu es troben interrelacionats i estretament connectats i abracen passat, present i futur. El conjunt supera les 70.000 peces. Abans de la seva obertura, s’ha fet un treball molt minuciós de restauració, de més de 1810 obres. Una feina sense precedents en la història recent dels museus de Barcelona, en la qual han intervingut 83 restauradors de totes les disciplines.   Es complementa amb el Centre de Documentació que aplega més de 22.000 documents, relacionats amb les arts de l’objecte i el disseny: llibres; revistes i material gràfic actual i antic; arxiu d’institucions, dissenyadors i empreses; bases de dades; llibres de tendències; eines professionals; catàlegs comercials; etc. Per donar-hi cabuda, el nou Museu del Disseny disposa de 6000 m2 d’espais d’exposició, 916m2 destinats al Centre de Documentació, uns amplis espais de reserva i conservació, amb 2000 m2 i 160 m2 d’espais educatius on es desenvoluparan els programes de divulgació, dedicats especialment als escolars, les famílies i els joves. L’edifici del Disseny Hub Barcelona, que acull el Museu, és obra de l’equip d’arquitectes MBM (Martorell, Bohigas, Mackay, Capdevila i Gual), en el nucli de nova centralitat de la plaça de les Glòries. La part aèria de l’edifici, acull les sales d’exposicions. S’eleva 14,5 metres, amb un perfil escultòric, destinat a ser una de les icones de la ciutat. La part subterrània, aprofita el desnivell de la plaça i està dedicada als espais de reserva i documentació. Per començar, quatre exposicions El Museu s’inaugura amb quatre primeres exposicions. Es tracta de mostres plurals, flexibles, que aporten noves lectures de les col·leccions. De cada exposició se n’ha editat un catàleg. Del món al museu. Disseny de producte, patrimoni cultural. La col·lecció de disseny industrial del museu està formada per uns 2000 objectes des de 1930 fins a l’actualitat. La major part d’aquests objectes han estat dissenyats o produïts a Catalunya. L’exposició vol explicar al públic perquè i de quina manera aquests objectes han arribat al museu i han esdevingut patrimoni cultural. Les peces es troben endreçades a partir de tres conceptes bàsics: referència, materialitat i context. D’una aixeta a un rostidor de vapor, d’un cotxe a una batedora. Objectes que formen part de la nostra vida quotidiana i que ja han entrat al museu. La comissària ha estat Pilar Vélez, conjuntament amb Teresa Bastardes i Rossend Casanova. Extraordinàries! Col·leccions d’arts decoratives i arts d’autor (segles III-XX) reuneix unes 1.200 peces: ceràmica, mobiliari, vidre, teixits, miniatures, rellotges, ventalls, papers pintats i peces d’arts d’autor. La comissària, Pilar Vélez, proposa una capbussada en un món de formes, de tècniques i manufactures, que relliga passat i present, els tallers artesans i els estudis dels artistes que han abordat les arts de l’objecte des de la perspectiva contemporània. Una proposta visualment enlluernadora, per la qualitat i la bellesa de les peces i per l’espectacularitat del conjunt que composa un relat originalíssim d’història de la sensibilitat, d’història cultural i d’història urbana. El cos vestit. Siluetes i moda (1550-2015) mostra la relació entre el vestit i el cos a partir de cinc accions bàsiques. El vestit amplia o redueix, allarga, perfila o destapa. Segons les èpoques aquestes operacions modelen unes formes o altres. L’exposició té un sentit didàctic: la moda, que és un extraordinari mitjà d’expressió, pot representar també una servitud i un esclavatge. L’exposició presenta 111 vestits, 62 estructures i un seguit d’audiovisuals que expliquen en un llenguatge senzill, concís i didàctic conceptes relacionats amb el vestit i el cos, en les diferents èpoques. Una restauració a fons ha permès recuperar l’esplendor de colors i estampats. La col·lecció arriba fins avui, gràcies a les darreres adquisicions. Les comissàries han estat Teresa Bastardes i Sílvia Ventosa. El disseny gràfic: d’ofici a professió (1940-1980) reuneix l’obra dels pioners d’aquesta disciplina: cartells, publicitat, cobertes de llibre, packaging, etc permeten veure el pas del dibuix publicitari al grafisme i, posteriorment, al disseny gràfic, seguint les transformacions de l’entorn productiu. Des de l’any 2007 l’Ajuntament de Barcelona ha dut a terme una tasca extensiva per incorporar fons personals de dissenyadors i arxius d’empreses que han ampliat i transformat, actualitzant-lo, el fons del Gabinet de les Arts Gràfiques. Molts d’aquests materials s’exposen ara per primera vegada. Pilar Vélez i Anna Calvera, comissàries de la mostra, s’han encarregat de la selecció i el discurs. Per arrodonir aquest programa, el febrer del 2015 s’inaugurarà la primera exposició temporal, Disseny per viure. Vivim en un món configurat en gran part per l’esforç humà i en el qual el disseny, en tant que producte humà, és tant present que sovint resulta invisible. Tanmateix, el disseny ens permet resoldre contínuament greus problemes amb un alt impacte social. Aquesta exposició, a cura d’Òscar Guayabero, se centra en aquell disseny que té la voluntat expressa de millorar la vida quotidiana dels usuaris als quals va destinat, l’entorn en què opera i la societat a què pertany. El Museu tindrà portes obertes fins el proper 31 de gener de 2015.
Banner Didier 180 x 180 pxLa-Galeria-201602-recurs

Et poden
Interessar
...

Bonart_banner-1280x150_FONS-AVUI-90