Dibuixos, pintures, gravats, fotografies o llibres d’artista es barregen en el projecte de Gonzalo Elvira, Assaig S/t 1909-1919, que presenta a la galeria Sicart de Vilafranca del Penedès del 19 de desembre del 2014 al 15 de febrer del 2015.
Project S/t 1909-1919 sorgeix de l’interès d’Elvira per dos fets històrics: les anomenades setmanes tràgiques de Barcelona (1909) i Buenos Aires (1919).
Els fets que van marcar el desencadenament de les protestes van ser diferents. A Barcelona va començar amb la vaga contra el reclutament de tropes per a la guerra del Riff, i a Buenos Aires, amb la vaga als tallers metal·lúrgics Vassena.
Una dècada separa els dos esdeveniments, però tenen una arrel comuna. Tots dos esdeveniments històrics comparteixen la revolta de les classes populars contra les normes i condicions de vida que els poderosos tractaven d’imposar.
Les protestes per les condicions laborals, la lluita de classes, l’educació o la religió marcaven així el començament del segle XX.
Per construir el seu projecte, Gonzalo Elvira recorre a una particular tècnica de perforació del paper, amb la qual crea un efecte fantasmagòric a les cares dels cèlebres i els anònims, als carrers de Barcelona i Buenos Aires, als hospitals i les barricades. Imatges que apareixen i desapareixen segons l’angle de visió, sòlides i etèries alhora.
“El que havia de ser exclusivament un treball sobre la meva terra, la Patagònia tràgica, em porta a descobrir que la primera vaga que es fa allà el 1921 se la dediquen a Ferrer i Guàrdia i a la Pasionaria. Tot està connectat i tot em serveix per ampliar les connexions.”
Un treball exquisit que retrata l’estat actual de la memòria col·lectiva arran d’uns fets que sens dubte van marcar l’esdevenir de generacions futures.
A la imatge, Assaig S/t de Gonzalo Elvira.