El paisatge, l’arquitectura, el mar i els productes de la terra homenatgen i alhora són homenatjats per aquest rapsoda del burí. L’obra de Joan Barbarà (1927-2013) té lloc precisament després d’haver paït un conjunt d’influències i coneixements culturals i literaris que l’artista abocava sobre el suport un cop els havia passat pel sedàs d’una mà guiada amb intel·ligència i ofici.
Esdevé aleshores fàcil en tant que difícil recórrer a la paraula per explicar la seva obra. D’una banda, perquè hom sap que davant les seves creacions es poden reconèixer tantes emocions com línies subtils i matisos hi ha en els seus gravats. De l’altra, perquè, precisament en aquests matisos, producte de l’actuació de l’àcid damunt la superfície del coure, s’endevina que l’austeritat és només aparent i hi ha tant per explicar que sovint els mots, per comparació amb el contingut emocional i íntim de la seva obra, poden quedar buits.
L’espai d’actuació de Joan Barbarà fou el taller; poc donat a la vida pública, es refermà a cercar les possibilitats de la seva mà i a intentar plasmar tècnica i coneixements a parts iguals. A jutjar pel resultat, es diria que tant la mà com l’intel·lecte saberen com obeir. Prova d’això són el conjunt de gravats que s’exposen en aquesta ocasió en una tanda d’exposicions –homenatge que recala ara dins d’una galeria lloable per la seva aposta incondicional per una tècnica que en aquest cas entra pels ulls però s’explica i vibra des de l’interior–. Creador de L’Atelier de Recherches Plastiques et Téchniques Calcographiques a París, artistes com ara Dalí, Miró, Picasso, Hartung, Beuys, Tàpies o Chillida es comptaven dins del seu cercle de col·laboració i d’amistat.
No obstant això, i tot i viure l’apassionament de les avantguardes, van ser el seu perfeccionisme i autenticitat els que li atorgaren un lloc destacat en l’escena internacional. La gran força comunicativa de Barbarà rau precisament en aquest ordre, i el seguiment d’una estricta composició no és res més que el reflex de la seva manera disciplinària de treballar, una barreja entre sentiment i tècnica a parts proporcionalment iguals.
La mostra es pot veure a la galeria Eude de Barcelona fins al 24 de gener del 2015.A la imatge, Boegó de Joan Barbarà.