L’Espai d’Art Pere Pruna del Museu de Montserrat presenta una exposició dedicada a l’obra gràfica del pintor Joaquim Chancho. La mostra, comissariada per Antònia Vilà i visitable fins al 15 de març del 2015, recull una selecció de gravats, litografies i serigrafies realitzades per l’artista des del 1972 fins a l’actualitat. No és la primera vegada que Joaquim Chancho col·labora amb Montserrat. L’any 2005 ja hi va exposar una bona mostra de la seva obra a l’exposició Joaquim Chancho, un clàssic contemporani. Avui, amb aquesta nova exposició, es consolida la relació entre el pintor i Montserrat, alhora que s’exhibeix una de les darreres sèries de gravat realitzades per l’artista.
Sota el nom de Montserrat, un total de 9 aiguaforts en color esdevenen evocació i sentit homenatge. L’obra, realitzada als tallers de Polígrafa Obra Gràfica, amb el suport de Núria Batalla, es caracteritza per un difícil exercici de síntesi i simplificació de les formes suggerides per l’orografia de la muntanya mitjançant la línia, la geometria i el color. Hi podem veure, a més, altres sèries, com ara Paral·lela II, un total de set serigrafies de color realitzades durant la dècada dels setanta; una sèrie basada en la reiteració de la línia i la degradació tonal del color, que esdevingué un pas important en la definició de l’abstracció analítica que l’autor acabaria adoptant definitivament. Geometria, línia, espai, color i ritme es combinen damunt el paper amb multiplicitat de formes i tècniques.
L’artista explora les possibilitats de la tècnica a la recerca de nous camins expressius basats en la visió analítica del món, a la recerca del ritme, la forma i el color essencial del món que ens envolta. Alhora, però, s’endinsa en les profunditats del jo, busca l’essència de l’home i la vida, i la plasma damunt la superfície blanca del paper. El procés creatiu esdevé així un trajecte complex i laboriós a la recerca de la difícil simplicitat. Un procés clarament visible en les sèries exposades a les sales del Museu de Montserrat, on sovint esdevé tant o més interessant el procés de realització de la sèrie com el resultat final. Joaquim Chancho treballa amb la vibració del color, la profunditat de la línia, el moviment de la forma aparentment estàtica. Així ho podem veure a la resta de linòleums, gravats a la punta seca, litografies i aiguaforts exposats, que són testimoni del domini de l’ofici i de gran sensibilitat. Aquesta exposició és en definitiva una oportunitat única per endinsar-se en el procés de treball i en l’obra de Joaquim Chancho. Un repàs de la seva trajectòria en el camp de l’obra gràfica des dels seus orígens fins a l’actualitat. Testimoni d’una obra sòlida, personal i carregada de futur.
A la imatge, detall d'Estampes 2 de Chancho.