“Pes –segons les seves creadores (Lola Martí i Clàudia Toro formen la marca Martí-Toro)– és una peça tèxtil suggerent per la seva forma i el seu color, que representa el pes de les càrregues emocionals que portem. Una metàfora d’aquest pes que carreguem, moltes vegades sense ser-ne conscients, una càrrega que ens pertany i que convidem a treure.” Aquesta obra colorista i voluminosa va ser la guanyadora del premi ArtFAD d’Or. El jurat, format per l’artista Antoni Llena; Laura Tammen, de la galeria Senda; el crític Josep Corredor Matheos; Martí Peran, comissari independent, i Magda Polo, presidenta de l’A-FAD, en va destacar “el valent treball artesanal amb una impecable execució i la fusió formal i cromàtica”. Les artistes expliquen que “és una peça totalment artesanal, que reafirma la nostra passió pel teler amb la tècnica del baix llis. Una tècnica que ens motiva per no deixar d’explorar nous materials i seguir una línia de creació en què treballem la delicadesa i trenquem amb discreció la simplicitat a través del seu volum”.
La proposta de Kima Guitart, Subtil, un xal ritual, que va rebre l’ArtFAD de Plata, també s’inspira, encara que des d’un altre prisma, en importants experiències vitals. “Després de treballar durant anys amb seda i organdí, vaig descobrir –comenta– que aquest teixit s’ha fet servir majoritàriament en diversos rituals de pas, com ara noces, batejos, i sempre en rituals de vida, mai amb els que estan relacionats amb la mort.” En aquesta ocasió, presenta una sèrie de xals portables, pintats amb “colors relacionats amb la vida”. El jurat en va subratllar “la fluïdesa del desplegament de la forma i la destresa a l’hora de mantenir un llenguatge clàssic”.
En la categoria d’Estudiants, Tura Sanz va aconseguir la distinció per Os. En les seves pròpies paraules: “Vaig recollir un os cremat i trencat en diverses parts als boscos de Llers, que es van cremar fa tres estius a l’incendi de l’Empordà. Inspirant-me en la tècnica japonesa Kintsugi (que consisteix a reparar ceràmiques trencades unint els diferents bocins amb or), vaig decidir restaurar-lo. Trobo que és una tècnica preciosa, ja que en restaurar d’aquesta manera, el trencament no és una cosa negativa; el fet d’unir les esquerdes amb or fa que la ceràmica tingui més valor del que tenia abans de l’accident.” L’obra de Sanz, que es desenvolupa de manera molt intuïtiva, va ser valorada pel jurat com “un interessant plantejament conceptual, que, en l’esfera de la joieria, explora la fusió de dos tipus de material que es dignifiquen mútuament”.
Els ArtFad d’art i artesania estan organitzats per l’A-FAD (Artistes i Artesans del FAD) des del 2003 i tenen l’objectiu d’estimular la recerca, la creació i l’excel·lència, en el camp dels oficis d’art.
A la imatge, Pes de Martí-Toro.