Dissabte 19 d’octubre a les 13:13 h en el marc de La Volta #30: bioconstrucció i disseny sostenible s'inaugura l'exposició col·lectiva D'esquena a l'art, a la Plaça de l’Assumpció 15 (La Cova), de Girona. A cura de Félix Pérez-Hita.
El proclamat Gran Art actual sembla pensat per a multinacionals, museus i governs; o per banquers i gent molt rica amant de l’ostentació (futbolistes, cantants, actors i actrius, etc.), milionaris avorrits de la vida i desorientats en el seu afany consumista i ostentador. També per a les masses de turistes que volen selfies davant d’algun monument de moda per penjar-lo a les xarxes socials i que el món s’assabenti que han estat allà.
D’altra banda, en molts casos la teoria es retroalimenta a si mateixa (com una mena de teologia) i amb prou feines es preocupa d’allò popular o humà. Aleshores es converteix en violència simbòlica (Pierre Bourdieu) exercida contra aquells que no tenen títols, els illetrats, els que no saben parlar ni escriure en l’idioma del poder, ni referenciar les cites correctament. Contra aquesta violència també cal lluitar.
Tenint present la Escuela Popular de Sabiduría Superior del Juan de Mairena de Machado, es presenten objectes propers a allò que s’ha anomenat Art rural, Art Brut, Outsider art, Folk art, etc. però també d’altres que difícilment es troben a galeries o museus, des de coses d’ús quotidià fins a peces efímeres creades especialment per a aquesta exposició.
Quadres de Gassama, un artista que venia les seves obres pels carrers del barri Gòtic de Barcelona, les fustes pintades del qual estan exposades a galeries de París i en fires de Nova York … sense que ell ho sàpiga. També obres de García Tella o Francesc Subarroca. Objectes trobats o comprats en mercats de puces de diferents ciutats i pobles d’Europa. I també, encara que marginalment, algunes peces d’amics “artistes” com Miguel Brieva, Jaume Pitarch, Víctor Masferrer, Tomás Odión, Andrés Hispano i Jonathan Brown, que tampoc se senten molt còmodes en l’actual món de l’art.