L'artista Teresa Mulet (Caracas, 1970) està instal·lada a la residència d’artistes que Lo Pati – Centre d’Art Terres de l’Ebre té a Balada, al cor del delta de l’Ebre. Per a ella aquest espai és al mateix temps punt de partida i de retorn, ja que al delta hi ha els orígens de la seua genealogia familiar. El seu pare és d’Amposta i va emigrar a Veneçuela el 1948 fugint de les penúries de la postguerra quan només tenia 15 anys. Ara setanta anys després ella ha hagut de fer el camí invers, fugint de la descomposició social i la violència.
La d’ara no és l’única estada de Mulet a la casa de Balada. Ja s’hi va allotjar a l’abril abans i després de la inundació dels camps, el que li ha permès seguir totes les etapes del cicle de l’arròs. És precisament aquesta fragmentació del Delta en camps el que ha inspirat la peça que està preparant per a l’exposició que s’inaugurarà a Lo Pati, el 9 de novembre. Es titularà Camps de control i amb ella l’artista convida a reflexionar sobre els mecanismes de control a que estem sotmesos. “Em va sorprendre veure cadenes i cadenats a les boques de les sèquies. Em van explicar que era per evitar que alguns pagesos reguin més que uns altres. Un control acceptat per tothom i que pot considerar-se positiu però que evidencia que no ens refiem uns dels altres”, reflexiona. Això a més li fa pensar que lluny de la serenitat aparent que emana del delta, aquest és un espai afectat també per les nocions de poder. Uns poders que amb la regulació dels embassaments permeten que no arriben sediments al Delta o que no fan res per evitar els efectes devastadors del canvi climàtic. Tot plegat, més enllà de la bellesa al·legòrica, fa predir un futur incert per al Delta.
A la imatge, l'artista Tere Mulet.