Una àgil i jove dama nascuda l'any 1956 rebrà als seus visitants del 24 de gener l'1 de febrer del 2015 a Tour & Taxis, com una mare que es reuneix amb el seu nodrida prole per celebrar una gran festa familiar. En plena forma des de l'edició rècord de l'any 2014 (més de 55.000 visitants), per a la seva seixantena edició comptarà amb 126 expositors procedents d'una dotzena de països, que exposaran els seus descobriments més increïbles i recents en l'univers de l'arqueologia, les arts primitives , el mobiliari, els quadres, el dibuix, l'escultura, el disseny, la joieria i altres objectes i curiositats artístiques. Com a obsequi, una excepcional exposició d'obres, procedent en exclusiva de col·leccions privades belgues i creada per la Fundació Rei Balduí, retrà un homenatge als col·leccionistes. Està garantit: els amants de l'art quedaran novament enlluernats el mes de gener!
En els últims anys, la BRAFA ha convertit la qualitat en l'eix principal del seu desenvolupament estratègic. Qualitat no només dels seus expositors i de les obres, sinó també de la recepció, la posada en escena i l'organització. Aquest treball a llarg termini li ha permès forjar amb paciència les baules del prestigi i obrir-se camí entre les principals fires d'art d'Europa. Actualment, és una fira observada pel mercat, esperada pels amants de l'art i molt apreciada pel seu dinamisme i per la riquesa de la seva oferta.
Aquesta política i la continuïtat dels esforços realitzats han convençut per exposar-hi nombroses galeries, que abans no incloïen a Brussel·les i a Bèlgica a les seves agendes. Belgues o estrangeres, actualment formen uns pilars sòlids sobre els quals recolzar-se per continuar l'expansió. D'aquesta manera, dels 126 expositors de l'edició 2015, sols 12 es presenten per primera vegada i 4 subscriuen el seu retorn (Charly Bailly Gallery, Ginebra, Jacques Barrère, París; Pierre Dartevelle, Brussel·les, i Galerie Montanari, París). Entre els participants que s'estrenen en 2015 s'expliquen tant ensenyes habituades a grans cites internacionals, com grans promeses. Els seus orígens són molt variats: belga (Gallery Desmet, Brussel·les; Porfirius, Neerijse), alemany (Die Galerie, Frankfurt), neerlandès (Douwes Fine Art i Frans Jacobs Fine Art, Amsterdam), francès (Alexis Lartigue, François Leage, La Pendulerie , Clara Scremini Gallery, París; Galerie Alexis Pentcheff, Marsella), suís (Opera Gallery, Ginebra) o anglès (Stern Pissarro Gallery, Londres). La distribució dels orígens geogràfics és d'un 40% per Bèlgica i del 60% per a la resta d'Europa.
En termes d'oferta, la BRAFA 2015 proposarà de nou unes seccions extremadament atractives sobre arqueologia clàssica i precolombina, art primitiu, quadres antics, moderns i contemporanis, escultures i objectes d'art, dibuixos, gravats i creacions d'autors del món del còmic, art asiàtic, orfebreria, joieria, catifes i tapissos, llibres antics i autògrafs, objectes i curiositats artístiques i numismàtica. En recórrer als 3 passadissos de la Fira, el visitant haurà pogut contemplar diversos milers de creacions artístiques i completar una volta al món per 126 estands.
A manera de celebració simbòlica d'aquesta seixantena edició, la Fundació Rei Balduí ha creat una exposició inèdita i exclusiva titulada Li collectionneur belge (El col·leccionista belga), que presenta una selecció d'obres d'art de totes les èpoques i de tots els estils, procedents en exclusiva de col·leccions privades belgues. Aquesta exposició retrà un homenatge a la figura del col·leccionista: guardià i transmissor de patrimoni i artífex, en molts casos, dels conjunts més bells i que actualment constitueixen l'orgull de destacats museus.
De forma paral·lela a aquest homenatge, el cicle de conferències diàries Brafa Art Talks, inaugurat el 2014, també dedicarà nombroses sessions al patrimoni i els seus actors i defensors, concretament, a través d'una conferència de la Fundació Rei Balduí, una altra dedicada a la Restauració del Retaule de l'Anyell Místic o fins i tot una més insòlita dedicada a l'impacte dels transatlàntics dels anys 30 sobre el disseny i la decoració. Una autèntica invitació a viatjar que portarà a l'audiència per la ruta de les pedres precioses, de visita al Musée du Quai Branly, al British Museum, Victoria & Albert Museum o al Vitra Design Museum, abans de culminar en una nota més informal amb Picasso érotique, acte presentat per Dominique Labbé, conservador en cap de Museus de França.
Convertida en senyal d'identitat de la BRAFA, la decoració general de la Fira, posada en escena pel gabinet Volume Architecture, pretén ser diàfana i suggerent. L'entrada modernista i depurada fa l'ullet a la Factory d'Andy Warhol, gràcies a un núvol de 1.500 bombetes surant sobre un espai intangible de plata. Nombrosos elements vegetals evocadors del grafisme dels ikebanes japonesos es combinaran per crear un ambient eteri i fresc a la fira i als restaurants.
L'edició de 2014 es va clausurar amb un rècord de més de 55.000 visitants. ¿L'objectiu en xifres per aquesta LX edició? «No, en realitat no tenim, ja que no hem de caure en el parany de fer de les xifres l'objectiu principal», respon Harold t'Kint de Roodenbeke, president de la BRAFA. "El nostre desig, sobretot, és poder oferir als nostres expositors i visitants una trobada privilegiada; que els nostres expositors puguin treballar còmodament, que els nostres visitants, tants com sigui possible, es vagin feliços. Aquest és el repte que hem de superar: el de la qualitat, a la qual hem convertit en el nostre símbol i fil conductor".
Es regalarà l'entrada a totes aquelles persones que compleixin 60 anys entre el 24 de gener i l'1 febrer 2015.
A les imatges, a dalt, obra de Chagall presentada per la galeria Stern Pissarro de Londres. A sota, De Chirico que porta la galeria Barbié de Barcelona.