728x90

Exposicions

André Kertész, el doble d'una vida a la Sala San Benito

André Kertész, el doble d\'una vida a la Sala San Benito
bonart valladolid - 25/01/15
La Sala San Benito de Valladolid acull l'exposició André Kertész, el doble d'una vida, des del 22 de gener al 15 de març de 2015. Composta per 189 fotografies -163 en blanc i negre i 26 en color-, aquesta mostra retrospectiva traça un complet recorregut per l'obra i la vida, sempre tan unides, d'un dels grans mestres de la fotografia. Dividida en quatre parts l'exposició part dels seus inicis a Hongria (1912-1925) a l'explosió del seu talent a França, incloent-hi les famoses 'Distorsions' (1925-1936), per seguir els seus anys d'aïllament a Nova York (1936- 1962) i arribar, finalment, al reconeixement internacional, les primeres fotos en color i la seva mort (1962-1985). L'exposició està organitzada per diChroma photography i ha estat produïda pel Jeu de Paume de París, amb la col·laboració de la Mediathèque de l'Architecture et du Patrimoine.
André Kertész, el doble d'una vida Considerat un mestre per nombrosos fotògrafs, incloent-hi a Henri Cartier-Bresson, André Kertész és una de les majors figures de la història de la fotografia, tot i que la seva obra es resisteix i eludeix tant les anàlisis com els comentaris. Cap observador ha aconseguit una mirada tan càndida i cap altra obra fotogràfica ha aconseguit plasmar sentiments tan clars com els transmesos per les seves fotos. Autodidacta, Kertész sempre es va mantenir fidel al seu principi motor: «Faig el que sento». Encara flirtejar amb diversos moviments, com el surrealisme, el constructivisme i l'humanisme (en realitat, avançant sovint als seus promotors), el seu compromís fotogràfic no pot encasellar-se en cap projecte purament estètic, social o ètic. Kertész sempre va situar el seu punt de vista per sobre de qualsevol altra cosa i mai va estar disposat a sacrificar-lo, ni per satisfer a un client, com tampoc per seguir els dictàmens de la moda. Discret, però lúcid, la seva visió és definitivament natural.
Hongria Andor (André en hongarès) neix el 1894 a Budapest i té només vuit anys quan mor el seu pare. Després de graduar a l'Acadèmia de Comerç, comença a treballar a la Borsa. La seva primera fotografia coneguda data de 1912; titulada Jeune homme endormi ('Jove adormit'). Quan és cridat a files, es dedica a retratar la vida quotidiana dels soldats de l'exèrcit austrohongarès, el temps mort passat a les trinxeres i les llargues marxes de campanya. Kertész vol convertir-se en fotògraf i el seu somni es fa realitat quan emigra a França, ple d'esperances i de determinació.
Emigració a França Arriba a París en 1925 i s'estableix al barri de Montparnasse, on es barreja amb artistes i escriptors (Mondrian, Chagall, Zadkine, Foujita, Colette, etc.) i comença a fotografiar als seus amics hongaresos, els estudis de diversos artistes, així com escenes de carrer. No triga molt a donar-se a conèixer i el 1927 la seva obra s'exposa a la galeria Au Sacre du Printemps. El 1933 crea la seva famosa sèrie Distorsions ('Distorsions'), en la qual els cossos nus dels seus dos models russes es reflecteixen en un mirall deformant. El 1934 es publica París vu par André Kertész, acompanyat d'un text escrit per Pierre Mac Orlan, i és també a París on Kertész realitza les seves obres mestres: La Danseuse burlesque ('La ballarina satírica') (1926), Chez Mondrian ('a casa de Mondrian ') (1926) i Les Mains et els Lunettes de Paul Arma (' Mans de Paul Arma ') (1928). A partir de 1928, Kertész comença a usar el seu Leica, i fins a 1935 és un dels principals fotògrafs de la revista Vu.
Trasllat a Nova York El 1936, Kertész i la seva dona Elisabeth (amb la qual s'ha casat en 1933) es muden a Nova York per complir amb el compromís adquirit amb l'agència Keystone. Però Kertész no aconsegueix imposar-se com un dels principals representants de la fotografia d'avantguarda als Estats Units. El 1944 adopta la nacionalitat nord-americana i el 1949 signa un contracte d'exclusivitat amb l'editorial Condé Nast. Però se sent incomprès i el seu talent malgastat, pel que decideix posar fi a la seva carrera professional el 1962.
Reconeixement internacional El 1963, Kertész recupera els negatius dels seus períodes hongarès i francès, que havia deixat a París en 1936. Després de presentar la seva obra a la Biblioteca Nacional francesa, el 1964 el Museu d'Art Modern de Nova York fa una exposició de la mateixa. A tot el món comencen a organitzar homenatges al voltant d'aquest artista, des d'exposicions a Tòquio, fins a Estocolm, Budapest, Londres, París i Hèlsinki ... El 1975 és el convidat d'honor en les Trobades Internacionals de Fotografia d'Arles. Es publiquen nombrosos llibres dedicats a la seva obra, així com diverses importants monografies: Hungarian Memories (1982), Of Paris and New York (1985) i André Kertész, ma France (1990). El 1984 Kertész dona la seva col·lecció completa de negatius i de documents personals a l'Estat francès (al Ministeri de Cultura). Mor en la seva casa de Nova York, el 28 setembre 1985.
La Sala San Benito La Sala Municipal d'Exposicions Sant Benet compta amb 400 metres quadrats (i 145 metres lineals de paret), destinats a exposicions fotogràfiques, amb projectes internacionals en la seva gran majoria. La sala està situada a l'antiga Església de San Benito el Vell, adquirida pel Ministeri d'Educació i Ciència en un acord signat el 1999 amb la finalitat d'ampliar l'oferta cultural de la capital castellà lleonesa. A més de les exposicions periòdiques, sempre en relació amb la fotografia, s'ofereix un programa de visites guiades a les seves exposicions especialment dissenyades per a grups escolars, associacions i col·lectius.
Memoria_viscuda_Bonart_180x180 pxinclassificables

Et poden
Interessar
...

GC_Banner_TotArreu_Bonart_817x88