El dia 6 de febrer s’inaugura a la Casa de Cultura Les Bernardes de Salt una exposició que recull obres dels alumnes d’arquitectura, fuit de la col·laboració entre el Consell Comarcal i la Universitat de Girona. L’exposició mostra les diferents propostes en forma de maqueta que els alumnes d’Arquitectura han fet amb l’objectiu de millorar la Plaça de la Constitució de Girona. La pregunta que el professor Ramon Ripoll va fer als alumnes de Fonaments d’Art del Grau en Arquitectura posava el dit a la nafra en la mesura que els impel·lia a repensar l’urbanisme de la Plaça de la Constitució, un dels espais més cèntrics de Girona i, al mateix temps, un dels més irresolts: «És possible revaloritzar aquest espai urbà híbrid i poc utilitzat pels ciutadans en un espai més integrat culturalment i socialment mitjançant intervencions relativament reduïdes?» Les respostes (propostes) s’exposaran en forma de maqueta i projecte, durant tot el mes de febrer, a la sala La Talaia de la Casa de Cultura Les Bernardes. Els alumnes no ho van tenir fàcil, entre altres raons, pel dens i complex substrat que tenien com a punt de partida: antigament aquest espai estava ocupat per la sèquia Monar i la bassa dels molins fariners de la ciutat, i després per les industriesGrober i altres edificis industrials. Aquestes construccions van ser enderrocades entre el 1978 i el 1985. Els arquitectes guanyadors del concurs d’ordenació de la nova plaça van ser Elias Torres i J. Antonio Martínez-Lapeña: les obres de construcció de l’ actual plaça de la Constitució es van realitzar entre els anys 1983 i 1995. El resultat, com és sabut, resolia sobre plans de manera molt racionalista l’espai intervingut però, en canvi, generava una sèrie de problemes sobre el terreny que han perdurat fins el dia d'avui. En aquest sentit, el principal objectiu del conveni que s’acaba de signar és fomentar l’anàlisi crític de la situació actual amb l’objectiu darrer de detectar necessitats en l’àmbit cultural, artístic, arquitectònic i urbanístic del Gironès. Que els protagonistes d’aquesta iniciativa siguin alumnes d’Arquitectura és la conseqüència lògica d’un projecte que neix amb la voluntat de formar nous professionals de manera més transversal i no tan sols en les especificitats immediates de la seva disciplina.