GA_Online_BONART_1280X150

Exposicions

Ignasi Prat inaugura "El món dels vencedors" a Addaya Centre d’Art Contemporani

Ignasi Prat inaugura \
bonart alaró - 07/02/15
Addaya Centre d’Art Contemporani d’Alaró ha presentat el 7 de febrer a les 12 h. l’exposició El món dels vencedors d’Ignasi Prat que es podrà visitar fins a l’11 d’abril del 2015. A partir de la inquietud generada per la novel·la Mala gente que camina de Benjamín Prado (Alfaguara, 2006), motivat per la brutalitat de la repressió franquista i sobretot per la impunitat irreversible de que ha gaudit, Ignasi Prat s’endinsa en una arqueologia històrica del franquisme basada en la recuperació estètica de les façanes de les cases dels màxims responsables del règim i la repressió que van dur a terme. La primera etapa del projecte —encara oberta— ha estat aconseguir les actes de defunció dels implicats, amb les adreces dels llocs on van residir abans de la seva mort. Després, buscar aquests llocs per la geografia espanyola, identificar-los i fotografiar-los. Prat s'apropia una imatge que, més que un record, és un plec espacial i temporal d'un instant polític que perviu camuflat al fet històric, i ens mostra aquests refugis velats del poder, els quals sobreviuen a la biografia dels seus propietaris i alberguen, per als seus successors, un lloc i les prebendes que hi estan associades. L’autor opta doncs per subratllar, amb perspicàcia i subtilesa, l’absurditat en que es fonamenta la història actual. Un manifest clar de ruptura generacional —els qui no van viure el règim— que s’endinsa en l’actual economia de l’experiència i que converteix els retrats del món dels vencedors en el lloc mateix on es posa en crisi aquest relat dels vencedors, que per consens va garantir la immunitat d’aquest món i la seva permanència, i el silenci del relat dels vençuts. Aquesta revisió dels postulats estètics del règim, simbòlicament elementals com a autorepresentació, a partir d’allò obertament visible dels seus espais d’intimitat, suposa un gir pervers, una cara B de la seva imatge, que exerceix des de la justícia poètica un compromís amb els deutes del passat que el present encara reclama. Una pràctica cultural crítica que es nodreix de la historiografia i de l’arxiu, vinculats a una producció fotogràfica rigorosa que utilitza el mitjà fotogràfic i la seva funció mnemònica com a dispositius de contrasentit: la transmissibilitat de la fotografia com a actualització disruptiva i no com a continuïtat. A mig camí del llenguatge visual i la narrativa històrica, aquesta fusió entre el discurs polític i l’estètic suposa un acte de responsabilitat semiòtica amb l’òptica, en tant que punt de vista fàctic del fet fotogràfic i en tant que espai estic d’aproximació al fet històric. Amb el subtítol de Saló d’hivern, en la seva primera exposició en una galeria l’autor fa una referència irònica a l’estètica i l’estructura dels salons d’art del règim, a través del sistema de muntatge i el cordill utilitzat i d'aquesta mateixa fulla de sala. A més, una projecció amb totes les fotografies que formen part del projecte el dia d'avui, una publicació de l'anterior Saló de maig i les actes de defunció dels implicats complementen el repertori expositiu. Tanmateix, El món dels vencedors incorporarà nous materials, més residències, altres mètodes, referències i eines com Google Earth. També adoptarà formats diversos o subtítols complementaris per generar noves lectures i dispositius en funció de la grua de desenvolupament i el context que aculli cada exhibició. Un procés artístic obert que és també un mitjà històric provisional: una manera de mantenir present la urgència d’allò que encara resulta expectant. www.elmundodelosvencedores.com Ignasi Prat (Sant Esteve de Palautordera, 1981) és Llicenciat en belles arts per la Universitat de Barcelona, Postgrau en fotografia per IDEP, Graduat superior en fotografia per l'Escola GROC i Especialització en fotografia de viatges i d'autor pel IEFC. Partint de motivacions polítiques i temes del seu interès, el seu treball proposa un discurs polític-estètic que conjuga la consciència de la teoria i el domini de la pràctica fotogràfica, concretant-se en produccions seriades, instal·lació, reapropiació d'imatges, intervencions en l'espai públic, vídeo o dibuix. A les imatges, a dalt, Ignasi Prat amb la fotografia d'El Prado, residència de Francisco Franco Bahamonde. A sota, Palacio de la Isla de Burgos (Francisco Franco); El Prado (Francisco Franco), Gandesa (Ramon Serrano Suñer) i Madrid (Raimundo Fernández Cuesta).
thumbnail_Centre Pere Planas nou 2021Nial nou-180x178

Et poden
Interessar
...

Bonart_banner-1280x150_FONS-AVUI-90