M_Online_BONART_1280X150

Notícies

Conferència magistral Jaume Sabartés: Yve-Alain Bois, "Picasso i l'abstracció"

bonart barcelona - 10/02/15
El dia 12 de març a les 19 h. tindrà lloc la segona edició del cicle anual de conferències magistrals en homenatge al fundador del Museu Picasso, Jaume Sabartés, on es presenten el resultat d'estudis recents sobre l'obra de Picasso a càrrec d' historiadors de reconeixement internacional. Aquesta conferència es programa el dijous següent al 9 de març, data de l'aniversari del museu. Picasso i l'abstracció L'aversió de Pablo Picasso envers l'art abstracte està ben documentada. No en va parlar gaire sovint, però quan ho va fer, va ser o bé per desestimar-lo en tant que ornament servicial, o bé per assenyalar l'oxímoron que suposava en si mateix ("No hi ha art abstracte. Sempre cal començar amb alguna cosa"). L'origen d'aquesta hostilitat cap a l'art abstracte cal buscar-lo en el carreró sense sortida a què va arribar l'artista l'estiu de 1910, que va passar a Cadaqués. Temptat durant dos mesos per la possibilitat de l'abstracció com a desenvolupament lògic de la seva obra prèvia, Picasso es va fer enrere horroritzat quan va tornar a París. Però encara que va jurar no tornar-se a acostar mai més a l'abstracció, no va poder evitar posar a prova la seva determinació de tant en tant. La ponència examinarà diverses trobades, o més aviat falses trobades, de Picasso amb l'abstracció. Així mateix, posarà un èmfasi especial en la sèrie de collages i teles que daten de la primavera de 1913, moment en què Picasso feia balanç del gran descobriment sintàctic que la seva escultura Guitarra, representava per a ell. Es reflexionarà també entorn la sèrie de pintures sobre el tema de l'estudi, de 1928, en les quals sembla que respon a l'obra no només de Matisse -com sovint es reconeix (i amb raó)-, sinó també de Mondrian. La conferència també tractarà de la forma en què els pioners de l'art abstracte (Mondrian, en particular) van pensar en el seu propi art com la continuació del de Picasso. Yve-Alain Bois Yve-Alain Bois és professor a l'Escola d'Estudis Històrics de l'Institut d'Estudis Avançats de Princeton. Ha escrit àmpliament sobre l'art del segle xx, des de Matisse i Picasso, Mondrian i El Lissitzky, fins a l'art americà de postguerra, particularment sobre el minimalisme. MIT Press va publicar una col·lecció dels seus assajos, Painting as Model, l'any 1990. Entre el 1994 i el 1995 va ser coorganitzador de la retrospectiva sobre Piet Mondrian a la Haia, Washington i Nova York. L'any 1996 va comissariar l'exposició L'informe, mode d'emploi juntament amb Rosalind Krauss al Centre Georges Pompidou de París. També ha organitzat altres exposicions, entre les quals trobem Matisse and Picasso: A Gentle Rivalry al Kimbell Museum of Art (Fort Worth, Texas); Ellsworth Kelly: Early Drawings al Fogg Art Museum (Cambridge, Mass); Ellsworth Kelly: T ablet al Drawing Center (Nova York) i al Museu de Belles Arts de Lausana (maig-octubre de 2002); i Picasso Harlequin al Vittoriano de Roma (octubre de 2008 - febrer de 2009). Bois és redactor del diari October i redactor adjunt a Artforum. Entre altres projectes, actualment treballa en el catàleg raonat de les pintures i escultures d'Ellsworth Kelly. A la imatge, Picasso i Sabartés (Fotografia Jacqueline Picasso).
Nial nou-180x178Memoria_viscuda_Bonart_180x180 px

Et poden
Interessar
...

GC_Banner_TotArreu_Bonart_817x88