El 13 de març a les 20 h. tindrà lloc a Les Bernardes de Salt la inauguració de la tercera i última entrega de Konstruktion-Destruktion, un diàleg artístic entre Paco Torres Monsó i Pep Admetlla.
Francesc Torres Monsó, recentment desaparegut, va poder supervisar personalment tot el procés, incloses les galerades del llibre-catàleg que s’ha editat per a l’ocasió: 50 exemplars numerats.
El nucli de la mostra el formen dues maquetes d’escultures que dialoguen simbòlicament, tant a nivell formal com conceptual.
L’exposició és la tercera entrega d’un projecte que va néixer el 1988 fruit d’una amistat entre dos escultors de diferents generacions però de sensibilitats properes. L’anterior edició de Konstruktion-Destruktion va ser el 2005 al Museu d’Història de Girona.
Pep Admetlla (Girona, 1962) ho resumeix de la següent manera: «Aquest exposició només és la formalització d’unes converses de llarga durada sobre la condició humana, l’espai, el tedi existencial, els forats negres, els Déus... Al final, de tot plegat, en resta l’amistat». Una amistat que l’unia, des de feia dècades, a Paco Torres Monsó (Girona 1922 - 2015), un dels referents ineludibles de l’art contemporani català que ens va deixar fa només un parell de mesos. Malgrat tot, Monsó es mostrava entusiasmat davant la possibilitat de tancar un cercle que s’havia iniciat gairebé 30 anys abans: la primera edició de Konstruktion-Destruktion es va poder veure a la Sala d’Exposicions de «La Caixa» el 1988; la segona, del 2005, al Museu d’Història de la Ciutat de Girona; la tercera i última és la que ara es presenta a Les Bernardes de Salt, un equipament cultural obert a l’art contemporani amb qui ambdós artistes (Torres i Admetlla) han mantingut, els darrers anys, una estreta relació.
Sigui com sigui, Admetlla subratlla que aquest mostra va ser planificada fa molts mesos, inclús abans que a Torres Monsó li sorgís la possibilitat d’exposar «Drone» al Bòlit de Girona: «Segons com es miri —explica Admetlla—, aquesta no és la seva darrera exposició, ja que va ser plantejada abans de Drone. N’hem parlat amb l’Oliveras (comissari del projecte del centre d’art gironí) i creiem que es reforcen: veient el darrer Konstruktion es pot entendre millor Drone i a la inversa...»
De fet, la mostra de les Bernardes compta amb diversos materials, com ara un vídeo que el mateix Josep M. Oliveras va realitzar amb motiu del Konstruktion de 2005 (Fum blanc, amb música de John Lennon), diversos apunts i dibuixos preparatoris i, és clar, un parell de maquetes dels protagonistes del diàleg: «Déu m’he deixat el paraigua», de Torres Monsó, i «Black hole o l’Alè dels Déus», de Pep Admetlla. A banda d’aquests materials, també es projectaran fragments de l’Eclisse d’Antonioni (1962) així com petits talls musicals d’autors significatius per un o altre artista (com Tom Waits o Talking Heads).
Llibre-catàleg
Amb motiu de l’exposició, Les Bernardes ha produït una publicació que serveix per segellar, trenta anys després, Konstruktion-Destruktion. Es tracta d’un volum dissenyat per Canal Gràfic que compta amb textos de Glòria Bosch i Anna Carreras i amb diverses fitografies de Josep M. Oliveras. Se n’ha fet una edició limitada de 50 exemplars numerats que estaran a la venta: els guanys serviran per finançar alguna de les Beques que a es promouen des de Les Bernardes.
A la imatge, Admetlla i Torres Monsó.