El dia 1 d’abril de 2015 a les 19h al Bòlit_LaRambla, Sala Fidel Aguilar de Girona tindrà lloc la inauguració de l’exposició “L’art de saltar”, que recull els resultats de la tercera edició del projecte Bòlit Mentor. Es podrà visitar fins al 31 de maig del 2015. Hi participen Ester Baulida, Josep Masdevall, Conxa Moreno i Servand Solanilla. Comissariat a càrrec d'Àlex Nogué.
El focus de la present edició són, d’una banda, la reivindicació del perfil de l’artista-ensenyant que, dotat d’una sensibilitat i formació específica permet trametre amb intensitat l’interès per l’art, i, de l’altra una reflexió sobre el poder transformador de la creativitat.
El projecte Bòlit Mentor, que combina creació i educació, es va crear amb l'objectiu d'establir una connexió fructífera i de futur entre els centres de producció cultural i artística i els centres docents de Girona i comarques.
Els quatre artistes seleccionats han desenvolupat un projecte de creació participat per estudiants d'un centre que no és on hi desenvolupen la docència. Així, Ester Baulida, professora de l’INS Alexandre Deulofeu (Figueres) ha desenvolupat el projecte a l’INS Josep Brugulat (Banyoles); Josep Masdevall, professor de l’INS Josep Brugulat (Banyoles) a l’INS Alexandre Deulofeu (Figueres); Conxa Moreno, professora de l’INS Montgrí (Torroella de Montgrí) a l‘Escola Cor de María (Olot) i finalment Servand Solanilla, professor de l‘Escola Cor de María (Olot) a l’INS Montgrí (Torroella de Montgrí).
Els artistes, juntament amb els estudiants, han desenvolupar el projecte durant el primer i segon trimestres del curs acadèmic 2014/2015. Això ha permès que els alumnes coneguin de primera mà les pràctiques artístiques contemporànies, tot assistint a la producció i realització d’una experiència de creació artística en totes les seves fases i d’un projecte expositiu com el que ara s’inaugura.
Ester Baulida presenta un projecte que parla dels lligams i de la separació de l’individu del seu entorn. Amb l’obra Un vestit / Un llit els estudiants han treballat la presa de decisions en els processos creatius participatius que han aplicat a l’estampació damunt de tela per confeccionar vestits i a l’ús participatiu de la imatge a la xarxa.
Acció? ha consistit en una sèrie d’exercicis performàtics que els alumnes han portat a terme seguint les directrius de Josep Masdevall. Unes directrius basades en l’intent de voler fer accions com a desig inherent a tots nosaltres i com a matèria primera amb la qual expressar-nos.
La proposta de Servand Solanilla, Exercicis des del costat dret, indaga en la construcció de la identitat durant l’adolescència a partir del treball de grups de discussió per a obtenir una narració videogràfica centrada en la simbologia del gest i el moviment. El projecte també ha comptat amb la participació dels membres de l’Aula de Teatre Groc Llimona d’Olot.
Reconsiderar la forma de mirar, precisament en un entorn dominat per les imatges, és la divisa de la proposta La vida mirada, saltar més enllà de la tanca de Conxa Moreno. Els estudiants han portat a terme una recerca d’imatges que van més enllà del significat textual i que els han obert les portes a una nova percepció d’ells mateixos i a una comprensió de la seva personal forma de mirar.
La mostra, en paraules del comissari, posa un cop més de manifest que “ l’origen de la creació artística és el desig. Com a creadors ens mou l’ànsia de satisfer una profunda necessitat que, en sí mateixa, és alliberadora i per això, revolucionària. Com a receptors, l’art ens atrau en tant que és un reflex capaç d’estimular emotivament i intel·lectualment el nostre propi desig”.